Eλιές, κρασιά, ουίσκι, τυριά, καφές, μπισκότα, άνορακ και — φυσικά — αεροσκάφη:
μια μυριάδα ευρωπαϊκών προϊόντων που εισάγονται στις ΗΠΑ θα υποστεί το κόστος της σύγκρουσης ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και τις Βρυξέλλες για τις επιδοτήσεις στην ευρωπαϊκή κατασκευάστρια αεροσκαφών Airbus.
Οι υπηρεσίες του αμερικανού αντιπροσώπου για το εμπόριο (USTR) δημοσιοποίησαν χθες Τετάρτη τον κατάλογο των ευρωπαϊκών εισαγόμενων προϊόντων στα οποία θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί ύψους από 10% ως 25%.
Οι εμπορικές αυτές κυρώσεις, που θα ακριβύνουν σημαντικά μια πλειάδα προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, θα εφαρμοστούν από την 18η Οκτωβρίου.
Στην πρώτη γραμμή των προϊόντων τα οποία στοχοθετούνται είναι εμπορικά αεροσκάφη που παράγονται από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τους τέσσερις εταίρους του ευρωπαϊκού κολοσσού της αεροναυπηγικής Airbus. Τα αεροσκάφη αυτά θα εισάγονται στις ΗΠΑ με επιπλέον κόστος 10%.
Ακολουθεί μια λίστα 150 και πλέον κατηγοριών προϊόντων προερχόμενων όχι μόνο από τις τέσσερις προαναφερθείσες χώρες, αλλά από ολόκληρη την ΕΕ.
Ο USTR θεωρεί προφανώς ότι την απόφαση να χορηγηθούν αθέμιτες επιδοτήσεις στη συγκεκριμένη αεροπορική βιομηχανία την πήραν συλλογικά οι χώρες της ΕΕ.
Στα κρασιά από τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Γερμανία θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί 25%. Τα γαλλικά τυριά, πλην ροκφόρ, θα ακριβύνουν 25%, όπως και τα τυριά από όλη την Ευρώπη. Προϊόντα όπως οι ελιές και διάφορα είδη τροφίμων επίσης υφίστανται επιπλέον δασμούς.
Δασμοί 25% θα επιβληθούν σε μια σειρά εργαλείων από τη Γερμανία, σε υφάσματα και ρούχα από τη Βρετανία, σκοτσέζικα και ιρλανδικά ουίσκι και άλλα προϊόντα. Οι δασμοί αφορούν εισαγωγές προϊόντων ευρωπαϊκής προέλευσης αθροιστικής αξίας 7,5 δισεκ. δολαρίων και απειλούν να πυροδοτήσουν έναν πολύ πιο ευρύ διατλαντικό εμπορικό πόλεμο.
Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ προφανώς θεωρεί ότι είχε επιτυχία ο εμπορικός πόλεμος που διεξάγει εδώ κι έναν χρόνο με την Κίνα.
«Αναμένουμε ότι θα αρχίσουμε διαπραγματεύσεις με την ΕΕ με σκοπό να επιλυθεί αυτό το ζήτημα με τρόπο που θα ωφελεί τους αμερικανούς εργαζόμενους», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο USTR Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ, εκφράζοντας την ικανοποίησή του διότι «επιτέλους, έπειτα από 15 χρόνια» που διαρκούσαν οι διαβουλεύσεις στον ΠΟΕ, δόθηκε η δυνατότητα στις ΗΠΑ να λάβουν μέτρα τιμωρίας των ευρωπαϊκών «παράνομων επιδοτήσεων».
Ο Λάιτχαϊζερ απηύθυνε εξάλλου μια προειδοποίηση στις Βρυξέλλες: «οι ΗΠΑ έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τους δασμούς ανά πάσα στιγμή, ή να αλλάξουν τα προϊόντα που επηρεάζονται» και οι δασμοί θα επανεξεταστούν βάσει της πορείας «των συνομιλιών μας με την ΕΕ».
Η Airbus και η Boeing έχουν εμπλακεί σε πόλεμο φθοράς για το ζήτημα των επιδοτήσεων με προσφυγές στον ΠΟΕ από το 2004, μια διένεξη που χαρακτηρίστηκε σοβαρή δοκιμασία για τον οργανισμό.
Η ΕΕ ήδη αντιμετωπίζει αμερικανικές κυρώσεις στους τομείς του χάλυβα και του αλουμινίου, ενώ ο πρόεδρος των ΗΠΑ απείλησε να επιβάλλει επιπρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά τους. Οι Βρυξέλλες ανταπέδωσαν επιβάλλοντας δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα σε αντίποινα.