Ελλάδα

Ο Γιάννης Πετρίδης πέρασε την «Αφύλαχτη Διάβαση»! – Ένα «road trip» 46 ετών

Το ερώτημα που του τέθηκε ήταν να θυμηθεί τι έπαιξε στην 1η εκπομπή στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας. «Μα φυσικά θυμάμαι τι έπαιξα! Ξεκίνησα την εκπομπή μου με Beatles».

του ΘΩΜΑ ΣΙΔΕΡΗ

Ο Γιάννης Πετρίδης πέρασε την «Αφύλαχτη Διάβαση» μία ώρα πριν την προγραμματισμένη έναρξη της καθημερινής εκπομπής του. Και ήταν ένα μικρό πάρτι με φίλους. Γιατί πώς να χωρέσεις σε 52 λεπτά καθαρού ραδιοφωνικού χρόνου μια ολόκληρη ραδιοφωνική ζωή;

Η αρχή της ιστορίας. Το πατρικό στην οδό Ζήνωνος, ο πατέρας κουρέας, ο ίδιος εργάζεται από έφηβος σε διάφορες δουλειές. Η δεκαετία του ’60 ταραγμένη, συμβαίνουν τα πάντα, κοσμογονία. Ο Γιάννης Πετρίδης παίζει μουσική σε διάφορους ερασιτεχνικούς σταθμούς. Ο καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Κώστας Γουργουλιάνης θυμάται στον αέρα του Πρώτου Προγράμματος ότι τον άκουσε ως μαθητής στη Λάρισα. Ο Γιάννης Πετρίδης το επιβεβαιώνει. Ήταν φαντάρος και στις εξόδους έπαιζε μουσική σε έναν πειρατικό της Λάρισας. Οι πειρατικοί το ’60 παίζουν κατά βάση ξένα τραγούδια αλλά εκείνος την ίδια περίοδο θα συναντήσει τους «μεγάλους» του ελληνικού τραγουδιού: Χατζιδάκι και Θεοδωράκη. Αλλά το ξένο τραγούδι ζητά διέξοδο στο φως και η νεολαία διψά.

Ο Γιάννης Πετρίδης θα φέρει τα «ξένα» στο ΕΙΡ και θα αλλάξει μια και για πάντα τα ηχοτοπία του δημόσιου ραδιοφώνου. Αλλά τα μεγάλα στηρίγματά του θα παραμένουν τρεις άνθρωποι, άρρηκτα συνδεδεμένοι με το ελληνικό τραγούδι: Μάνος Χατζιδάκις, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Λευτέρης Παπαδόπουλος. Ο Καμπανέλλης στις αρχές της δεκαετίας του ’80 θα επαναφέρει την εκπομπή του Γιάννη Πετρίδη σε καθημερινή βάση. «Τότε υπήρχε ένα έντονο κλίμα αντιαμερικανισμού. Δεν τους άρεσε τίποτε αμερικάνικο και, φυσικά, και τα τραγούδια. Αλλά εγώ έβρισκα τρόπο να παίζω αυτά που ήθελα. Άλλωστε γνώριζα πολύ καλά το ιταλικό και γαλλικό τραγούδι». Για την Κατερίνα Καμπανέλλη, κόρη του συγγραφέα του «Μαουτχάουζεν», ο Γιάννης Πετρίδης ήταν ένας μύθος, όπως και για όλους τους εφήβους εκείνης της εποχής: τέλη της δεκαετίας του ’70 και αρχές του ’80. Η ίδια αποκαλύπτει στο Πρώτο Πρόγραμμα τη μεγάλη αγάπη που έτρεφε ο πατέρας της για τον Γιάννη Πετρίδη αλλά και την αγάπη του για το ξένο τραγούδι. «Ο πατέρας μου έβαζε δίσκους και ακούγαμε Beatles», εξομολογείται η Κατερίνα Καμπανέλλη.

Στις αρχές του ’80 γίνεται και το πάρτι του Λουκιανού στη Βουλιαγμένη. Ο κόσμος στην άμμο, ο Λουκιανός και η μπάντα του σε μια πλωτή εξέδρα και ο Γιάννης Πετρίδης βάζει δίσκους στα πικάπ στα κενά μεταξύ των εμφανίσεων των καλεσμένων του Λουκιανού. Η συναυλία μεταδίδεται από το ραδιόφωνο. Ο Σιδερής Πρίντεζης, ιστορικός παραγωγός του Δεύτερου Προγράμματος έφερε δώρο δύο σπάνια τεκμήρια με τη φωνή του Γιάννη Πετρίδη, όπως ακούστηκαν εκείνη τη νύχτα από το ραδιόφωνο της ΕΡΤ.

Την ώρα εκείνη που το ανθρώπινο ποτάμι κατευθύνεται στη Βουλιαγμένη και το μποτιλιάρισμα στην παραλιακή είναι ασφυκτικό, ένας νεαρός δημοσιογράφος κάνει ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα και αφήνει πίσω του τους ακινητοποιημένους Αθηναίους. Είναι ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας που, φυσικά, θα φτάσει πρώτος από πολλούς άλλους στη Βουλιαγμένη. Ο Παύλος Τσίμας μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα για τον Γιάννη Πετρίδη: «Πήγε κόντρα στο ρεύμα, κόντρα στον δογματισμό».

Και το ταξίδι ξαφνικά άλλαξε προορισμό: πίσω η Βουλιαγμένη και μπροστά η Νέα Υόρκη. Ο δημοσιογράφος της ΕΦΣΥΝ Δημήτρης Κανελλόπουλος μίλησε για το μουσικό ταξίδι του με τον Γιάννη Πετρίδη στις ΗΠΑ. «Ήμασταν μια παρέα του ραδιοφώνου και της μουσικής, νοικιάσαμε ένα αυτοκίνητο. Αφετηρία η Νέα Υόρκη και κατεύθυνση ο βαθύς αμερικάνικος νότος. Επισκεφτήκαμε μέρη και τοπόσημα που σχετίζονται με μουσικά είδη, ανθρώπους και γεγονότα που σημάδεψαν την αμερικανική μουσική».

Και από τα μπλουζ των αφροαμερικανών, στο μοναχικό μπλουζ ενός 20χρονου πρόσφυγα από το Καμερούν στη δομή Πολυκάστρου Θεσσαλονίκης. Ένα νέο παιδί, μακριά από την πατρίδα του, που συναντά κάτι που μοιάζει οικείο. Μια φωνή, που τον πρώτο καιρό δεν καταλαβαίνει τι λέει, αλλά που συνδέει τραγούδια που του αρέσουν. Ο Μαρσέλ, που κουβαλά μία ανείπωτη τραγωδία στην πλάτη του, αναφέρει σε μια αποστροφή του λόγου του: «Γιάννη Πετρίδη είσαι ο καλύτερος μουσικός παραγωγός».

Δύο λεπτά πριν από τις τέσσερις, ο Γιάννης Πετρίδης αποχαιρέτησε τους ακροατές της εκπομπής: «Θα τα ξαναπούμε σε 7 λεπτά». Από τις 4 στις 5 κάθε μέρα, από Δευτέρα έως και Παρασκευή. 46 χρόνια τώρα…

ertnews.gr

Back to top button