«Φρένο» έχουν βάλει πολλοί από τους ιδιοκτήτες-οδηγούς φορτηγών της χώρας στις εθνικές και διεθνείς μεταφορές εμπορευμάτων μετά την εκτόξευση των τιμών στα καύσιμα, απαιτώντας να ληφθούν σοβαρά και άμεσα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας στον κλάδο των μεταφορέων.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΑΓΚΑ
Απογοητευμένοι από τις νέες συνθήκες εργασίας εμφανίζονται αρκετοί επαγγελματίες του κλάδου με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ), Απόστολο Κενανίδη να δηλώνει στο ThessToday.gr ότι μέσα σε 10 ημέρες παρατήρησαν να διπλασιάζεται το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και να πληρώνουν από την τσέπη τους τα καύσιμα.
«Στη χώρα μας ο κλάδος των οδηγών φορτηγών είναι κατακερματισμένος. Το 80% είναι ιδιοκτήτες και ταυτόχρονα οδηγοί που μεταφέρουν εμπορεύματα εντός και εκτός Ελλάδας. Στο εξωτερικό συγκεκριμένα καλύπτουμε όλες τις μεταφορές σε Ευρώπη και Ασία. Οι αυξήσεις έχουν επιφέρει επιπτώσεις στην αγορά και οδήγησαν πολλούς από εμάς να σταματήσουμε τα εθνικά και διεθνή δρομολόγια για όσο χρονικό διάστημα σημειώνεται η υπέρογκη άνοδος των τιμών στα καύσιμα και ειδικότερα στο πετρέλαιο», ανέφερε. Αυτό, βέβαια, έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τις ερχόμενες εβδομάδες καθυστερήσεις και προβλήματα στις μεταφορές των εμπορευμάτων.
Το δυσβάσταχτο κόστος για το εξωτερικό
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΦΑΕ, το καύσιμο αποτελεί το 45% του κόστους που απαιτείται για την κίνηση ενός φορτηγού. Η τιμή του πετρελαίου που ξεπερνά τα 2 ευρώ, διπλασιάζει το κόστος με συνέπεια να καθιστά αδύνατη τη μεταφορά εμπορευμάτων σε Ελλάδα και ιδιαιτέρως στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, τα συνολικά έξοδα ενός φορτηγού για να ταξιδέψει από και προς την Γερμανία και Ολλανδία υπερβαίνει τις 6.000 ευρώ με τις σημερινές τιμές. Επίσης, ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει, έχει κλείσει τον διάδρομο μεταφορών σε Ουκρανία, Λευκορωσία και Ρωσία.
Όπως εξήγησε ο κ. Κενανίδης ο οποίος έχει στην κατοχή του δύο φορτηγά, «έχω δηλώσει στην εταιρεία που συνεργάζομαι ότι δεν θα εκτελέσω τις μεταφορές αυτήν την εβδομάδα καθώς μέσα σε 10 μέρες που βρισκόμουν στο εξωτερικό, το κόστος μου από 400 έφτασε τα 600 ευρώ. Αναγκάστηκα να βάλω καύσιμα σε χώρες του εξωτερικού οι οποίες πολλαπλασίασαν την τιμή τους. Εκεί που θα έβγαζα κέρδος 400 ευρώ, όχι μόνο εξανεμίστηκε αλλά και χρεώθηκα επιπλέον από την τσέπη μου για να καταφέρω να εκτελέσω το δρομολόγιο», ενώ συνέχισε, κρούοντας το καμπανάκι να μείνουν στον αέρα αρκετές μεταφορές.
«Δεν είναι εφικτό ένας οδηγός-μεταφορέας να απορροφήσει και να καλύψει αυτό το επιπλέον κόστος αν δεν καλύψουν ένα ποσό και οι διαμεταφορείς. Η πίεσή μας προς τους διαμεταφορείς-διαμεσίτες από τον Σεπτέμβριο για αύξηση οδήγησε ελάχιστους μόνο στο να το πράξουν. Οι περισσότεροι οδηγοί βρίσκονται «στο έλεος του Θεού» με αποκορύφωμα τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αν, από την ερχόμενη εβδομάδα δεν δούμε αυξήσεις, πάνω από 1.000 ευρώ για τα δρομολόγια του εξωτερικού, φυσικά και δεν θα υπάρξει οδηγός φορτηγού που θα πληρώσει από την τσέπη για να πραγματοποιήσει τα δρομολόγια. Οι αυξήσεις, ωστόσο, που έχουν γίνει στις μεταφορές των εμπορευμάτων από τις εταιρείες, δεν έχουν περάσει σ ‘εμάς όπως θα έπρεπε λόγω των καυσίμων», επισήμανε ο πρόεδρος.
Οι κινητοποιήσεις και τα αιτήματα των οδηγών
Δυσαρεστημένος με τη στάση της κυβέρνησης δηλώνει ο κ. Κενανίδης καθώς μέχρι και σήμερα αδιαφορεί για τον κλάδο χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι αν σταματήσουν οι οδηγοί τις μεταφορές, θα καταρρεύσει η εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας. «Έχουμε στείλει τα αιτήματά μας προς τους αρμόδιους. Δεν έχουμε λάβει κάποια απάντηση και ούτε έχουν δεχθεί μια επίσημη συνάντηση με την Ομοσπονδία ώστε να συζητηθούν τα προβλήματα που βιώνουμε. Απαιτούμε να ληφθούν σοβαρά μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας στις μεταφορές από την κυβέρνηση είτε με πλαφόν είτε με επιδοτήσεις όπως έχουν πράξει πολλές χώρες. Ακόμη, ζητάμε αντικατάσταση του ελληνικού στόλου των φορτηγών με προγράμματα χρηματοδότησης ώστε να καταφέρουν οι οδηγοί να ανανεώσουν τα φορτηγά τους τα οποία είναι παλιά και πάνω από 20ετία», υπογράμμισε.
Η Ομοσπονδία έχει καλέσει, μάλιστα, τα μέλη της σε συνέλευση στις 27 Μαρτίου στο ξενοδοχείο Grand Hotel Palace στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να συζητηθούν τα προβλήματα της ακρίβειας και το πως θα αντιδράσουν, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις βγαίνοντας στους δρόμους και απαιτώντας επιπλέον μέτρα. «Όλοι οι συνάδελφοι συζητούν ότι πρέπει δυναμικά να βγούμε στους δρόμους και να διεκδικήσουμε μέτρα», τόνισε.
Πάνω από 15.000 ελληνικά φορτηγά στη Βουλγαρία
Πολλοί ιδιοκτήτες φορτηγών επειδή αδυνατούσαν να ανταπεξέλθουν στην αυξημένη φορολογία που τους έχει επιβάλλει το ελληνικό κράτος από το 2010, έχουν μεταφέρει τις εταιρείες με τα φορτηγά που κατέχουν στη Βουλγαρία ώστε να ανακουφιστούν από τη φορολογία. Πάνω από 15.000 ελληνικά φορτηγά έχουν μεταφέρει την έδρα τους στη γειτονική χώρα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΦΑΕ, κρίνοντας από τις συνθήκες εργασίας των τελευταίων χρόνων, δεν προτείνει σε νέους οδηγούς να ασχοληθούν με τις μεταφορές και να αποκτήσουν δικά τους φορτηγά. «Ο τρόπος λειτουργίας στη χώρα μας δεν είναι υγιής και μπορεί ακόμη να χάσει την περιουσία του, την υγεία του. Μπορεί να αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο η μεταφορά των αγαθών αλλά οι οδηγοί είμαστε παραμελημένοι από την πολιτεία. Πολλοί έχουν απλήρωτες δικές τους υποχρεώσεις προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα δρομολόγια ενώ άλλοι είναι χρεωμένοι σε τράπεζες», σχολίασε καταλήγοντας.