Εκατοντάδες αγωγές από τις εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων μουσικής έχουν φτάσει στα χέρια ιδιοκτητών επιχειρήσεων εστίασης, στη Θεσσαλονίκη ώστε να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για την περίοδο της πανδημίας κατά την οποία η εστίαση είτε ήταν κλειστή με κρατική εντολή είτε λειτουργούσε χωρίς μουσική.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΑΓΚΑ
Οι ιδιοκτήτες της εστίασης κάνουν λόγο στο ThessToday.gr για αισχροκέρδεια και ζητούν την άμεση παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο και έχουν ενημερώσει με σχετικό υπόμνημα προκειμένου να υπάρξει μια δίκαιη μεταχείριση από την πλευρά των εταιρειών, ιδιωτικού χαρακτήρα. Οι αγωγές, μάλιστα, που δέχονται οι επιχειρηματίες και οδηγούνται στα δικαστήρια αγγίζουν μέχρι και το τριπλάσιο κόστος από το αρχικό λόγω των προστίμων, των προσαυξήσεων, των δικηγορικών εξόδων φτάνοντας έως και τις 8.000 ευρώ.
Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων-Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ Νομού Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης σε δηλώσεις του στο ThessToday.gr τόνισε ότι υπάρχει ένας παραλογισμός και μια αισχροκέρδεια από την πλευρά των εταιρειών οι οποίες ζητούν από τους επιχειρηματίες να πληρώσουν ποσά για μήνες τους οποίους απαγορευόταν η μουσική με κρατική εντολή και η χωρητικότητα των καταστημάτων είχε μειωθεί στο 50%. «Καλούμαστε να πληρώσουμε τα πνευματικά δικαιώματα με βάση τον τιμοκατάλογο ακριβώς όπως και πριν την πανδημία το οποίο είναι αδύνατον, ειδικά για τους μήνες που δεν κάναμε χρήση μουσικής. Για το 2021, μπορεί τα καταστήματα να ήταν ανοιχτά από τον Μάιο αλλά η μουσική με απόφαση του κράτους λειτούργησε από Ιούλιο. Οι εταιρείες μας χάρισαν πέντε μήνες αλλά ζητούν, στέλνοντας αγωγές στους ιδιοκτήτες, να πληρώσουμε τους υπόλοιπους μήνες όπως ακριβώς και προ κορωνοϊού. Αυτό, φυσικά δεν ισχύει καθώς ήμασταν με κρατική εντολή χωρίς μουσική 7 μήνες», δήλωσε.
Τι ζητούν οι εταιρείες
Τα χρήματα που καλείται να πληρώσει κάθε χρόνο μια επιχείρηση εστίασης στις εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων για τη μουσική εξαρτώνται από το μέγεθος του καταστήματος και τη χωρητικότητα σε πελάτες αλλά και τον τρόπο που χρησιμοποιεί τη μουσική (υπολογιστής, live, djs κ.α). Ενδεικτικά, ένα κατάστημα 140 τ.μ., με μουσική μόνο από υπολογιστή, δύναται να χωρέσει 100 πελάτες, οπότε τα πνευματικά δικαιώματα κοστολογούνται με βάση τη συγκεκριμένη χωρητικότητα. Ωστόσο, όπως ισχυρίζονται οι εστιάτορες, λόγω των περιορισμών της πανδημίας με τις αποστάσεις και τη μειωμένη χωρητικότητα στο μισό, το κοστολόγιο θα έπρεπε να διαμορφωθεί σύμφωνα με τα νέα δεδομένα.
«Αυτόματα τα 100 άτομα μειώνονται στα 50 ώστε να τηρηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας. Οι εταιρείες όμως δεν δέχονται τις τροποποιήσεις και μας κοστολογούν με βάση τα 100 άτομα. Πρακτικά, θα έπρεπε τα καταστήματα εστίασης που έχουν εφαρμόσει όλους τους περιορισμούς, να κατέβουν κατηγορία στο κοστολόγιο των εταιρειών μέχρι και την ημέρα που καταργήθηκαν οι περιορισμοί. Από τη στιγμή που δουλεύουμε με τους μισούς πελάτες, θα πρέπει να πληρώνουμε και λιγότερα στις εταιρείες. Ειδικά τα μπαρ και τα κέντρα διασκέδασης δεν λειτουργούσαν μετά τις 12 το βράδυ με τους περισσότερους μήνες να ήταν κλειστά και χωρίς μουσική», εξήγησε ο κ. Επιτροπίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι εταιρείες ζητούν ακόμη μέσω των αγωγών να πληρώσουν οι εστιάτορες προκαταβολικά και για το 2022 κατά τη διάρκεια του οποίου δύο μήνες δεν έκαναν χρήση της μουσικής ενώ «δεν ξέρουμε πως θα είναι η κατάσταση από Σεπτέμβρη-Οκτώβρη ξανά. Οι εταιρείες εντάσσουν, δηλαδή, στις αγωγές τους και το 2022 με 15% -25% έκπτωση. Οι επιχειρηματίες αδυνατούν να πληρώσουν τα κύρια έξοδα λειτουργίας τους, πως θα καταφέρουν να πληρώσουν τις αγωγές και όλα τα ποσά που απαιτούν με αποτέλεσμα να μας τρέχουν στα δικαστήρια;» διερωτήθηκε ο κ. Επιτροπίδης.
Άμεση παρέμβαση του υπ. Πολιτισμού
Η Ένωση Εστιατόρων-Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ Νομού Θεσσαλονίκης ενημέρωσε με σχετικό υπόμνημα το υπουργείο Πολιτισμού και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας ώστε να επέμβουν άμεσα και να λάβουν δραστικά μέτρα. «Ζητάμε δίκαιη αντιμετώπιση και όχι να μην πληρώσουμε. Αν το υπουργείο Πολιτισμού δεν ανταποκριθεί, τότε θα απευθυνθούμε και στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ζητάμε να αφαιρεθούν οι μήνες που ήμασταν κλειστά και τους υπόλοιπους να κατέβουμε κατηγορία στον τιμοκατάλογο των εταιρειών. Μια μικρότερη κατηγορία, δηλαδή στην Αυτοδιαχείριση και δύο κατηγορίες στην ΕΔΕΜ. Να πληρώσουμε τα μισά και όχι τα ποσά που ζητούν. Ζητάμε επίσης για το 2022 να μην πληρωθεί προκαταβολικά αλλά να δοθεί προθεσμία καταβολής του ποσού μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023 μιας και μέχρι τότε θα έχουμε σαφή εικόνα με ποια μέτρα θα λειτουργούν τα καταστήματα εστίασης», επισήμανε ο κ. Επιτροπίδης.
Υποτονική η κίνηση στην εστίαση
Υποτονική είναι η κίνηση στην εστίαση αυτήν την περίοδο και χαμηλότερη συγκριτικά με πέρσι καθώς το κύμα της ακρίβειας πλήττει αφόρητα τον κλάδο. Το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων έχει αυξηθεί κατά 40% με συνέπεια να μετακυλήσει στο τελικό προϊόν και να υποστεί από 6% έως και 10% αύξηση. Ο τουρισμός και η άφιξη των κρουαζιέρων, όπως χαρακτηριστικά λένε οι εστιάτορες, βοηθούν μόνο τα καταστήματα στο κέντρο της πόλης. Ακόμη και οι χώροι με υπηρεσίες delivery βιώνουν σημαντική πτώση της κατανάλωσης. «Το καλοκαίρι θα δουλέψουν μόνο τα τουριστικά μέρη της Θεσσαλονίκης, όπως το κέντρο, η Περαία, οι Νέοι Επιβάτες, η Αγία Τριάδα, ο Σταυρός και η Ασπροβάλτα. Λόγω του τουρισμού αυτές οι περιοχές θα κινηθούν σε πολύ καλά επίπεδα. Οι υπόλοιποι καταστηματάρχες θα έρθουν αντιμέτωποι με χαμηλούς τζίρους συγκριτικά με πέρσι», σημείωσε ο κ. Επιτροπίδης.
Η Ένωση ετοιμάζει, παράλληλα, να παρουσιάσει μια πραγματική εικόνα της Θεσσαλονίκης όσον αφορά τα ενεργά καταστήματα εστίασης και πόσα έχουν απομείνει μετά τις επιπτώσεις της πανδημίας αλλά και της ακρίβειας. Μέχρι στιγμής τα στοιχεία δείχνουν ότι από τα 1.400 μέλη, μόνο τα 700 περίπου είναι σε λειτουργία. Το 40% των επιχειρήσεων είτε έχει κλείσει οριστικά είτε έχει πωληθεί σε άλλους επαγγελματίες. Πιο σαφή εικόνα θα έχει, ωστόσο, η ένωση τον επόμενο μήνα.