Καστοριά

Τα ταξίδια κινήτρων ωφελούν επιχειρήσεις και εργαζόμενους (του Θόδωρου Βασιλείου)

Ο ανθρώπινος παράγοντας σε κάθε εταιρεία είναι αναμφισβήτητα το κλειδί για τη συνεχή ανάπτυξή της.
Με αφορμή την έλλειψη προσωπικού στον κλάδο του τουρισμού που εμφανίστηκε με ιδιαίτερη σφοδρότητα φέτος, παρακινηθηκα να γράψω για τους τρόπους που επιχειρήσεις άλλων κλάδων εξασφαλίζουν αποδοτικούς, αφοσιωμένους και ικανοποιημένους εργαζόμενους. Πως δηλαδή εξασφαλίζουν μόνιμο και εξελίξιμο προσωπικό διασφαλίζοντας την σταθερή και βελτιούμενη λειτουργία της επιχείρησης.
Θα αναπτύξω ιδιαίτερα το ταξίδι – κίνητρο ως μέθοδο αναβάθμισης του προσωπικού των επιχειρήσεων και μάλιστα θα το προτείνω για εφαρμογή και στο προσωπικό των επιχειρήσεων τουρισμού (σε χρόνο εκτός σαιζόν). Αλλωστε εδώ και δεκαετίες αποτελεί για τον κλάδο του τουρισμού μια παρεχόμενη τουριστική υπηρεσία προς τριτους, σε συνεργασία με εξειδικευμένα πρακτορεία.
Ο βαθμός εργασιακής ικανοποίησης που αισθάνεται ένας εργαζόμενος, αποτελεί μια ατομική αποτίμηση του για τα εργασιακά χαρακτηριστικά της επιχείρησης που εργάζεται.
Η αποτίμηση αυτή στηρίζεται βεβαίως τόσο σε υποκειμενικά πρότυπα, όσο και στις γενικότερες αντιλήψεις της κοινωνίας ως προς το πως προσδιορίζεται η ικανοποιητική εργασία, τόσο από την άποψη αμοιβών όσο και από την πλευρά των συνθηκών εργασίας.
Παρόλα αυτά, όταν παραμένουν κενές πάνω από 50.000 θέσεις εργασίας στις τουριστικές περιοχές, ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν , τότε κάτι δεν πάει καλά στην οργάνωση της εργασίας στον τουριστικό κλάδο της χώρας μας.
Οι διοικήσεις των ξενοδοχειακών μονάδων, καθώς και όλων των τουριστικών επιχειρήσεων, θα πρέπει να ενστερνιστούν την ιδέα της αξίας της εργασίας και να φροντίσουν για την διαμόρφωση ενός άνετου και φιλικού εργασιακού περιβάλλοντος, που θα κυριαρχεί ο αλληλοσεβασμός και η αλληλοεκτίμηση, η ειλικρίνεια και η συνεργασία, ούτως ώστε οι εργαζόμενοι, όχι μόνο να αυξήσουν την απόδοσή τους, αλλά και να βελτιώσουν την συμπεριφορά τους, τόσο προς τους συναδέλφους τους, όσο και προς τους πελάτες.
Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας άλλωστε, του τουριστικού προϊόντος, επιτάσσει την καλή, θερμή, φιλική συμπεριφορά απέναντι στον επισκέπτη-τουρίστα.
Η παροχή της δυνατότητας εκπαίδευσης, εξέλιξης και προσωπικής ανάπτυξης των υπαλλήλων, στον τουριστικό κλάδο, θα βοηθούσε στην βελτίωση της ικανοποίησής τους και στην αύξηση της απόδοσής τους.
Ασφαλώς επίσης η ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού συστήματος αμοιβών, δύναται να συμβάλλει στην επιτυχία της προσέλκυσης μόνιμων κατα το δυνατόν εργαζόμενων, εξασφαλίζοντας την αίσθηση της εργασιακής δικαιοσύνης. (δίκαιες αμοιβές για κάθε θέση εργασίας, όπως αυτή αποτιμάται στην αγορά εργασίας).
Οι πρόσθετες παροχές προς τους εργαζόμενους μιας ξενοδοχειακής μονάδας, όπως και κάθε τουριστικής επιχείρησης έχουν την δύναμη να παρακινήσουν τους υπαλλήλους και να τους οδηγήσουν σε υψηλότερη απόδοση.
Η μόνιμη απασχόληση αποτελεί επίσης αναμενόμενο κίνητρο, αν αναλογιστεί κανείς την σημερινή οικονομική συγκυρία, στην οποία οι εργαζόμενοι όλων των παραγωγικών κλάδων της χώρας, καλούνται να διατηρήσουν κάτω από δύσκολες και απάνθρωπες πολλές φορές συνθήκες, την θέση εργασίας τους.
Παρόμοιες πρόσθετες παροχές θα μπορούσαν να είναι, η κάλυψη των εξόδων μετακίνησης, η δωρεάν εστίαση, η στεγαστική βοήθεια, οι εκπτωτικές αγορές κλπ.
Σε αυτό το σημείο θα εστιάσουμε σε μια επιτυχημένη καλή πρακτική άλλων κλάδων της οικονομίας.
Ο λόγος γίνεται για τον επονομαζόμενο “τουρισμό κινήτρων” και την συμβολή του στην εξασφάλιση αφοσιωμένου προσωπικού σε επιχειρήσεις που εκτιμούν την αξία της εργασίας και επενδύουν στην διαρκή εκπαίδευση και αναβάθμιση των ικανοτήτων των υπαλλήλων τους, δίνοντας ως κίνητρο ένα ταξίδι.
Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς “πως είναι δυνατόν” ο τουριστικός κλάδος ενώ προσφέρει τουρισμό κινήτρων για όλους τους άλλους, να μην κάνει χρήση της αυξημένης αυτής τεχνογνωσίας για τον ίδιο τον εαυτό του.
Η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού είναι η δεύτερη από άποψη διάδοσης μορφή μαζικού τουρισμού.
Το ταξίδι – κίνητρο είναι η προσφορά ανταμοιβής στους εργαζόμενους – με τη μορφή ταξιδιού – για την επίτευξη ορισμένων στόχων. Είναι ένα δώρο που προσφέρεται στον εργαζόμενο ως επιβράβευση των προσπαθειών που κατέβαλε και οι οποίες θεωρήθηκαν επιτυχημένες, διότι ανταποκρίθηκε στους επιχειρηματικούς στόχους.
Μπορεί να γίνει μεμονωμένα, αλλά συνήθως γίνεται σε ομάδες εργαζομένων, όπως ένα τμήμα , καθώς ο κύριος στόχος είναι η ενίσχυση των δεσμών και των σχέσεων μεταξύ των εργαζομένων. Αυτό, όπως και η ανταμοιβή τους, τους δίνει κίνητρο να συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να βελτιώνονται καθημερινά, θέτοντας όλο και πιο φιλόδοξους στόχους.
Υπάρχουν πολλά οφέλη που μπορεί κανείς να αποκομίσει από ένα ταξίδι κινήτρων.
Από ένα τέτοιο ταξίδι δεν επωφελείται μόνο ο εργαζόμενος.
Η επιχείρηση θα έχει επίσης πραγματικά οφέλη από αυτά τα ταξίδια.
Ας μιλήσουμε για τα οφέλη και τον δύο μερών.
Για τον εργαζόμενο :
1. Το κίνητρο θα είναι ακόμη μεγαλύτερο όταν συνειδητοποιήσει ότι η εταιρεία στην οποία ανήκει τον εκτιμά και περιμένει περισσότερα από αυτόν . Κάθε μέρα που προσέρχεται στο χώρο εργασίας του, θα γίνεται αποδοτικότερος, γιατί ξέρει ότι η εταιρεία του τον εμπιστεύεται.
2. Εμπειρίες και επιμόρφωση που δεν δύναται οικονομικά να αποκτήσει μόνος του.
3. Αίσθηση ταυτότητας , καθώς ο εργαζόμενος θα νιώθει πολύ πιο κοντά στους συναδέλφους του στη δουλειά. Δημιουργία αισθήματος συνοχής και ομαδικού πνεύματος.
Για την εταιρεία:
1. Διατήρηση ταλέντων , γιατί εάν η εταιρεία προσφέρει πραγματικά καινοτόμες και ελκυστικές εμπειρίες, θα είναι ένας σημαντικός λόγος για τον εργαζόμενο να μην αναζητήσει προσφορές εργασίας σε άλλες εταιρείες.
2. Η παραγωγικότητα της επιχείρησης θα αυξηθεί γιατί οι εργαζόμενοι θα υιοθετούν αβίαστα τα οράματα της εταιρείας και όλοι θα κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, με αποτέλεσμα οι στόχοι της εταιρείας θα επιτυγχάνονται πιο γρήγορα.
3. Βελτίωση της εικόνας της εταιρείας . Όχι μόνο για τους εργαζόμενους, αλλά και για την ενίσχυση της επωνυμίας στα μάτια των πελατών, των συνεργατών ή ακόμα και των προμηθευτών.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΑΞΙΔΙΩΝ ΚΙΝΗΤΡΩΝ
Η αλήθεια είναι ότι κάθε επιχείρηση πρέπει να επιλέξει το είδος του ταξιδιού, σύμφωνα με το όραμα και τις αξίες της, αλλά εδώ θα παρουσιάσουμε μερικές ιδέες που μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση, ώστε η κάθε επιχείρηση να επιλέξει τον δικό της τύπο ταξιδιού.
Πολιτιστικές επισκέψεις :
Από πολιτιστικές περιηγήσεις σε πόλη, μέχρι παιχνίδια απόδρασης μυστηρίου ή εκδρομές με σκάφος σε ειδυλλιακές τοποθεσίες.
Αξιοθέατα : Υπάρχουν πολλές ελκυστικές δραστηριότητες, όπως η σε βάθος γνωριμία μιας νέας κουλτούρας, ή ενός αθλήματος, όπως η ιππασία, η ορειβασία ή η πεζοπορία σε υπέροχα τοπία.
Ταξίδια αδρεναλίνης : είναι πάντα μια καλή επιλογή, καθώς τα αθλήματα ή οι δραστηριότητες αυτού του είδους ενθαρρύνουν τη συντροφικότητα.
Το rafting, το paddle surfing ή το hydrospeed είναι επίσης πολύ διασκεδαστικά αν γίνονται ομαδικά.
Αγροτικός τουρισμός :
Η διαμονή στη μέση της φύσης, προσφέροντας κάθε είδους ανέσεις, μπορεί να είναι μια πραγματική επιτυχία. Φυσικά, θα πρέπει να συνοδεύεται από πολλαπλές δραστηριότητες σε ομάδες και να προσφέρεται σε συνθήκες απόλυτης χαλάρωσης.
Ένα πραγματικά αξιόλογο ταξίδι κινήτρου θα πρέπει να περιλαμβάνει πολλές λεπτομέρειες:
Ποιες δραστηριότητες πρέπει να πραγματοποιηθούν
Ποιος είναι ο ιδανικός προορισμός
Μεταφορές εργαζομένων
Ανεση
Υπηρεσίες διαμονής
Σχεδιασμός για όσα μπορούν να κάνουν κάθε μέρα, μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια.
Όλα αυτά πρέπει να συμβαδίζουν με την εταιρική κουλτούρα, την αποστολή και το όραμά της, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να μπορούν να υιοθετούν τις αξίες της εταιρείας ως δικές τους.
Εν κατακλείδι τα κίνητρα ταξιδιών -προφανώς σε εκτός τουριστικής σαιζόν περιόδους – είναι ασφαλώς μια επιτυχημένη μέθοδος εξασφάλισης μόνιμων, αποδοτικών και αφοσιωμένων εργαζομένων και είναι βέβαιο ότι μαζί με ένα πακέτο ελκυστικών συνθηκών εργασίας θα συμβάλει στην αναβάθμιση του τουριστικού κλάδου συνολικά και στην εξάλειψη των φαινομένων υποστελέχωσης των επιχειρήσεων.
Από την εφημερίδα  “Ελληνικός τουρισμός” σελ. 24-25  https://itnnews.gr/wp…/uploads/2022/05/ITN_26052022.pdf

Back to top button