Στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την Ημέρα της Ευρώπης, που διοργανώθηκε στις 10 Μαΐου από την ομάδα EPAS (Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου) του Μουσικού Σχολείου Καστοριάς, κεντρική θεματική αποτέλεσε η παραπληροφόρηση, οι ψευδείς ειδήσεις (FakeNews),οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν για τη Δημοκρατία και η αντιμετώπιση του φαινομένου.
Αρχικά προβλήθηκε βίντεο που δημιούργησε η ομάδα EPAS, μετά από έρευνα σχετική με τις διάφορες πτυχές της παραπληροφόρησης. Ειδικότερα το μέλος της ομάδας Ανάργυρος Γκόγκης (Γ’ Λυκείου) παρουσίασε την κατάσταση όπως διαμορφώνεται σήμερα, τόνισε την ανάγκη εγκαίρου εντοπισμού των ψευδών ειδήσεων και παρουσίασε μια πυξίδα πλοήγησης «για να μη χαθούμε μέσα σε κύματα ψευδών και παραπλάνησης».
Τα μέλη Ταλίδου Παναγιώτα, Γκρίζης Γιώργος και Λαγού Βασιλική (Β΄ Λυκείου) ασχολήθηκαν με τα βασικά χαρακτηριστικά της παραπληροφόρησης, μέρος της οποίας στοχεύει ειδικά τους νέους. Το μέλος Τζάτζη Νεκταρία (Α’ Λυκείου) παρουσίασε με ενάργεια στατιστικά στοιχεία από έρευνα του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με την εμπιστοσύνη που δείχνουν οι ευρωπαίοι πολίτες στα μέσα πληροφόρησης και επικοινωνίας.
Τα μέλη Σεργιαννίδης Σταύρος (Γ’ Λυκείου) και Αποστολίδης Λάζαρος (Α’ Λυκείου) παρουσίασαν το πως ορίζεται το πρόβλημα από την ομάδα εμπειρογνωμόνων υψηλού επιπέδου της ΕΕ και εστίασαν στις βασικές κατευθυντήριες γραμμές που θα έπρεπε να εφαρμοστούν για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Το μέλος Τελούδης Μάριος (Γ Λυκείου)ανέδειξε βασικές στρατηγικές που υιοθετεί η ΕΕ για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο και το μέλος Προδρομίδου Φρειδερίκη (Γ΄ Λυκείου) εστίασε στις ευρωπαϊκές εκλογές και στο πως προστατεύει η ΕΕ τις δημοκρατικές διαδικασίες. Τα μέλη Ιωάννου Φρόσω, Δημητρίου Αρχοντία και Ντίνα Ανδρονίκη (Α΄ Λυκείου) παρουσίασαν το λεξιλόγιο της παραπληροφόρησης, αναλύοντας βασικούς όρους που σχετίζονται άμεσα με το φαινόμενο.
Την επιμέλεια του βίντεο ανέλαβε η εκπαιδευτικός – μέλος της ομάδα EPAS,Τσιάτσικα Παναγιώτα
Στη συνέχεια ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, κ. Σταμάτης Πουλακιδάκος με παραστατικό, διαλεκτικό και διαδραστικό τρόπο επεσήμανε καίρια σημεία του φαινομένου, όπως η δυσκολία εντοπισμού των ψευδών ειδήσεων, η άγνοια των πολιτών, η απροθυμία των περισσοτέρων για έλεγχο της είδησης, η άκριτη αποδοχή και κοινοποίηση ειδήσεων, η τάση προς τις θεωρίες συνομωσίας. Τόνισε ιδιαίτερα την ανάγκη για επιβράδυνση στην αποδοχή των ειδήσεων, την επιστράτευση της λογικής και της κριτικής σκέψης πριν την αποδοχή οποιασδήποτε είδησης, την υιοθέτηση μιας κουλτούρας διερεύνησης και ελέγχου των ειδήσεων.
Τέλος παρουσίασε ένα projectfactchecking στο οποίο συμμετέχει και ο ίδιος. Ειδικότερα, η ιστοσελίδα Check4facts/Science εστιάζει σε τέσσερις ιδιαίτερα σημαντικές θεματικές ενότητες του δημόσιου λόγου: το ζήτημα της υγείας, το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, το προσφυγικό/μεταναστευτικό ζήτημα, την εγκληματικότητα και λειτουργεί ως μια εργαλειοθήκη για την επαλήθευση ειδήσεων ή δηλώσεων.
Θερμές ευχαριστίες στον κ. Σταμάτη Πουλακιδάκο για την άμεση ανταπόκριση στην πρόσκληση μας, για την εμπεριστατωμένη, διαφωτιστική και πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίασή του.