Έναν διαφορετικό τρόπο για να περιηγηθεί κάποιος στην Δυτική Μακεδονία χωρίς να μετακινηθεί από τον καναπέ του δημιούργησε το Τμήμα επικοινωνίας και ψηφιακών μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά. Η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Σοφία Ζουζέλη εισάγει τους τηλεθεατές στον κόσμου της εικονικής τουριστικής ξενάγησης.
Πρόκειται για μια καινοτόμο ολιστική προσέγγιση στον τομέα του τουρισμού, με την οποία καλούνται οι επισκέπτες μέσω της τεχνολογίας να επισκεφτούν τους περίπου 24 ορεινούς προορισμούς της δυτικής Μακεδονίας, εξηγεί ο Γιώργος Λάππας, διευθυντής του εργαστηρίου ψηφιακών μέσων-στρατηγικής επικοινωνίας του πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας. Μέσα από τις εφαρμογές της κινητής τηλεφωνίας και της επαυξημένης πραγματικότητας, με εικονικούς ξεναγούς θα δούν και θα ακούσουν τις ιστορίες των τόπων αυτών που ξεχωρίζουν για την ιστορία, τον πολιτισμό και την φυσική τους ομορφιά.
Ένα παιχνίδι, στο οποίο κερδίζουν και καταλήγουν στο εργαστήριο εμβύθισης, όπου θα έχουν μια virtual ξενάγηση σε όσα μέρη δεν επισκέφτηκαν στη Δυτική Μακεδονία.
Όλα αυτά εντάσσονται στο πρόγραμμα ανταγωνιστικότητα, επιχειρηματικότητα και καινοτομία στο πλαίσιο μιας περιφερειακής αριστείας.
Ο Αλέξανδρος Κλεφτοδήμος, επίκουρος καθηγητής ψηφιακών μέσων και επικοινωνίας διευκρινίζει ότι μπορούν να κατεβάσουν τις συγκεκριμένες εφαρμογές στο κινητό τους, που θα τους ενημερώσουν για τις τοποθεσίες, τις οποίες όμως θα πρέπει να επισκεφτούν, να συλλέξουν ψηφιακά τεκμήρια επί τόπου και να πάρουν εκπαιδευτικές πληροφορίες για αυτούς τους προορισμούς. Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν από κοντά μέρη της δυτικής Μακεδονίας. Όταν θα λάβουν αυτές τις επιτόπιες ψηφιακές πληροφορίες επιβραβεύονται με την επίσκεψη στον χώρο του εργαστηρίου, όπου θα περιηγηθούν μέσω της επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, π.χ. στην πλωτή γέφυρα του Αγίου Αχιλλείου, στην Βλάστη, την Σαμαρίνα κ.α..
Ο Σάκης Ευαγγέλου συνεργάτης του τμήματος Ψηφιακών μέσων, αναφέρει ότι ο ψηφιακός ή εικονικός ξεναγός, συνδυάζει τα τρισδιάστατα μοντέλα με την τεχνητή νοημοσύνη. Παροτρύνει τον χρήστη να επισκεφτεί οκτώ σημεία και να ανοίξει την κάμερα και να σκανάρει ότι τον ενδιαφέρει, πινακίδες τοποθεσίες, αγάλματα, προκειμένου να εμφανιστεί ο εικονικός ξεναγός. Αυτός παίρνει την μορφή που ο χρήστης επιλέγει και αν π.χ. επισκεφτεί το μουσείο του Παύλου Μελά, τότε ο ήρωας ζωντανεύει και αναλαμβάνει να τον ξεναγήσει στα εκθέματα και στην ιστορία.
Για τους λάτρεις της μυθολογίας η επίσκεψη στο Νυμφαίο θα εκπλήξει τον επισκέπτη, γιατί την ξενάγηση θα αναλάβει η Καλλιστώ, η οποία θα εξηγήσει γιατί μεταφορτώθηκε σε αρκούδα και μαζί με τον γιό της Αρκά στάλθηκε από τον Δία στον ουρανό να γίνουν το σταθερό σημείο προσανατολισμού των ταξιδιωτών. Όσοι επιθυμούν να ξεκινήσουν το ταξίδι στην εικονικής πραγματικότητα μπορούν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα του τμήματος επικοινωνίας και ψηφιακών μέσων του Πανεπιστημίου καθώς και στην ιστοσελίδα του εργαστηρίου ψηφιακών μέσων και στρατηγικής επικοινωνίας: https://dmsclab.uowm.gr/projects/serious-games/