Καστοριά

Η ΕΛΜΕ Καστοριάς για τις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα (ελληνικός διαγωνισμός PISA)

Το υπουργείο Παιδείας θα πραγματοποιήσει στις 18 Μαΐου 2022 τις Εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα (ελληνικός διαγωνισμός PISA) για χιλιάδες μαθητ(ρι)ες της ΣΤ΄ τάξης των Δημοτικών και της Γ’ τάξης των Γυμνασίων σε 600 επιλεγμένες σχολικές μονάδες της χώρας, στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Για την Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς έχουν επιλεγεί το 3ο Δημοτικό Σχολείο Άργους Ορεστικού, το Δημοτικό Σχολείο Κορησού, το 9ο Δημοτικό Σχολείο Καστοριάς, το Γυμνάσιο Νεστορίου, το 1ο Γυμνάσιο Καστοριάς και το Γυμνάσιο Μαυροχωρίου. Ήδη έχει διαμορφωθεί η Τράπεζα Θεμάτων από την οποία θα κληρωθούν τα θέματα για τις φετινές εξετάσεις, ενώ κάποια ενδεικτικά θέματα έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ, παροτρύνοντας έτσι τους εκπαιδευτικούς να εγκαταλείψουν την προγραμματισμένη διδασκαλία τους και να μετατρέψουν τις τάξεις τους σε «φροντιστήρια».

Από την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται η καθολική εφαρμογή τους σε όλα τα δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, ενώ με βάση τη νομοθεσία οι εξετάσεις αυτές μπορούν να επεκταθούν με μια υπουργική απόφαση και σε άλλα μαθήματα αλλά και σε άλλες τάξεις (ν.4823/2021, άρθρο 107). Στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι «Σκοπός των ως άνω εξετάσεων είναι η εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο, σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας». Επομένως, οι επιδόσεις των μαθητών, παρ΄ ότι δεν δημοσιοποιούνται σε ατομικό επίπεδο, καθορίζουν τον βαθμό επίτευξης των στόχων από κάθε σχολική μονάδα.

Ο ελληνικός διαγωνισμός PISA είναι απόλυτα ενταγμένος και βασίζεται στους ίδιους σκοπούς με τον διεθνή διαγωνισμό PISA για την αξιολόγηση των μαθητών και εκπαιδευτικών συστημάτων (Programme for International Student Assessment)  που γίνεται από το 2000 και οργανώνεται από τον ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης). Να μην λησμονούμε φυσικά ότι είναι σε πλήρη αντιστοιχεία και έρχεται ως συμπλήρωμα σε όλους τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους που ψήφισε η κυβέρνηση το περασμένο καλοκαίρι [τράπεζα θεμάτων, ΕΒΕ (ελάχιστη βάση εισαγωγής), αξιολόγηση σχολικών μονάδων, την δημιουργία των ΕΣΚ (σχολές κατάρτισης) μετά την Γ΄ Γυμνασίου]. Για να δούμε όμως ποια θα είναι τα πραγματικά αποτελέσματα της υλοποίησης του ελληνικού προγράμματος PISA:

  • Το σχολείο μετατρέπεται σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό. Η μόρφωση και τα μαθήματα θα περιορίζονται στην επιτυχία στις εξετάσεις. Το πρόγραμμα του σχολείου θα προσανατολιστεί στην προετοιμασία για τις εξετάσεις, με αποτέλεσμα το σχολείο να απομακρύνεται από τους πραγματικούς του στόχους. Επιπλέον, οι εξετάσεις θα αποτελέσουν πεδίο δράσης και άνθησης φροντιστηρίων από το δημοτικό.

  • Η διδασκαλία θα αντικατασταθεί από την κατάρτιση και η γνώση από τις δεξιότητες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι εξετάσεις μπαίνουν ακριβώς στις τελευταίες τάξεις, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να καταλήξουν ως εισαγωγικές εξετάσεις για τη μετάβαση από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια και κατηγοριοποίησης των μαθητών μετά την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (γυμνάσιο). Θέλουν να προετοιμάσουν την κοινωνία για την αποδοχή της ανισότητας, της κατάταξης, της απόρριψης. Στα σχολεία δεν διδάσκονται μόνο γλώσσα και μαθηματικά. Διδάσκονται και ανθρωπιστικές επιστήμες, φυσικές επιστήμες, τέχνες, ξένες γλώσσες, φυσική αγωγή, πληροφορική και (κυρίως) καλλιεργούνται στάσεις ζωής, κοινότητα και προσωπικότητα, που δεν μπορούν και δεν πρέπει να μετρηθούν.

  • Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, τα σταθμισμένα τεστ, οι επιδόσεις των μαθητών σ΄ αυτά, τα μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα αποτελέσουν δείκτη «ποιότητας» που σε άμεση συσχέτιση με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, μείωση της χρηματοδότησης των “κακών” σχολείων από τον κρατικό προϋπολογισμό, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, κατηγοριοποίηση των μαθητών/τριων, αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών. Και ναι μεν τα τεστ θα είναι ανώνυμα, όμως τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σε επίπεδο σχολείου, δήμου και περιφέρειας.

  • Οι συνεχείς σκληρές εξετάσεις, οι τράπεζες θεμάτων, η ελάχιστη βάση εισαγωγής, τα πρότυπα σχολεία δεν αποτελούν παρά επιπλέον εξεταστικούς και ταξικούς φραγμούς που θα ενισχύσουν τη σχολική διαρροή, απομακρύνοντας τα παιδιά από το δημόσιο σχολειό και ωθώντας τα από νωρίς στη φθηνή κατάρτιση, στη μαθητεία και στη ζούγκλα της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Μέσα από τις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα η σχολική αποτυχία και οι ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, χρεώνεται σε όλους εμάς, στον εκπαιδευτικό, το γονιό, το μαθητή. Τα φτωχά σχολεία θα γίνονται φτωχότερα και τα παιδιά από τα 15 τους θα οδηγούνται ως αναλώσιμα στην αγοράς εργασίας.

Οι φωνές μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών πρέπει να ενωθούν διεκδικώντας δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και θα βασίζεται στις αξίες της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. Ένα σχολείο δημιουργικό και δημοκρατικό, όπου κάθε παιδί θα αναγνωρίζει τον εαυτό του.

Το Δ.Σ. της Ο.Λ.Μ.Ε. κήρυξε 3ωρη στάση εργασίας, 8 – 11 π.μ. την Τετάρτη 18/5 ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων

 

Back to top button