Καστοριά

Τουρισμός ευεξίας (του Θόδωρου Βασιλείου)

Η λέξη ευεξία συντίθεται απο εὖ (ευ-) + ἔχω(ἐξ) + ια (ἰάομαι = γιατρεύω, θεραπεύω κάποιον). Με την ευρύτερη έννοια ευεξία έχει αυτός που διαθέτει καλή υγεία.
Ευεξία δηλαδή είναι η κατάσταση κατα την οποία το σώμα, το μυαλό και η ψυχική υγεία βρίσκονται σε αρμονία.
Συνεπώς ο τουρισμός ευεξίας είναι ο τουρισμός που προσφέρει στον επισκέπτη όλα τα διαθέσιμα μέσα για την επίτευξη – διατήρηση της καλής υγείας.
Στις δραστηριότητες της ευεξίας συμπεριλαμβανονται η αυτοβελτίωση, οι θεραπείες φυσικής κατάστασης, η κοσμετική, η υγιεινή διατροφή, η χαλάρωση, η απαλλαγή από στρες, ο Βελονισμός η Χειροπρακτική & χειρομάλαξη η Κινέζικη & εναλλακτική ιατρική ο Διαλογισμός & Yoga η Υδροθεραπεία -Σάουνα – χαμάμ , Πιλάτες – σωματική άσκηση, η διακοπή του καπνίσματος η απελευθέρωση από την καθημερινότητα, η πνευματική δραστηριότητα/μάθηση, η εναρμόνιση με την φύση, η ανάπτυξη της κοινωνικότητας κ.α.
Ο τουρισμός ευεξίας είναι θεμελιωδώς διαφορετικός από τον τουρισμό υγείας, και η πιο χαρακτηριστική διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι στην ευεξία χρησιμοποιούνται διάφορες υπηρεσίες από επισκέπτες , με δική τους βούληση , οι περισσότερες των οποίων δεν χρηματοδοτούνται από την κοινωνική ασφάλιση.
Είκοσι χώρες αντιπροσωπεύουν το 85 τοις εκατό των παγκόσμιων δαπανών για τον τουρισμό ευεξίας (στοιχεία 2012). Μόνο οι πέντε κορυφαίες χώρες (Ηνωμένες Πολιτείες, Γερμανία, Ιαπωνία, Γαλλία, Αυστρία) αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ήμισυ της αγοράς (59 τοις εκατό των δαπανών).
Η Ευρώπη είναι η περιοχή με τον μεγαλύτερο αριθμό ταξιδιών ευεξίας παγκοσμίως, ενώ η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία αποτελούν τους κορυφαίους μεσογειακούς προορισμούς.
Με βάση το Global Wellness Institute, ο Τουρισμός Ευεξίας αποτελεί ένα είδος ταξιδιού, το οποίο σχετίζεται με την επιδίωξη διατήρησης ή ενίσχυσης της προσωπικής ευημερίας.
Οι τουρίστες ευεξίας διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: τους πρωτογενείς τουρίστες ευεξίας (primary wellness tourists), που έχουν ως βασικό και αποκλειστικό λόγο / κίνητρο του ταξιδιού τους και της επιλογής του προορισμού την ευεξία, και τους δευτερογενείς τουρίστες ευεξίας (secondary wellness tourists) που θέλουν να διατηρήσουν την ευεξία τους ή να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες ευεξίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους (89% των ταξιδιών ευεξίας και 86% της τουριστικής δαπάνης ευεξίας).
Η ταχεία ανάπτυξη του Τουρισμού Ευεξίας σε όλο τον κόσμο υποκινείται από την αυξανόμενη μεσαία τάξη, την αυξανόμενη επιθυμία των καταναλωτών να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής με ευεξία και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα βιωματικά ταξίδια.
Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές ενσωματώνουν την ευεξία στον τρόπο ζωής τους, αυξάνονται και οι ευκαιρίες για τους παρόχους τουριστικών υπηρεσιών / προϊόντων να ενσωματώσουν την ευεξία στην πρόταση αξίας τους προς τον τουρίστα, για να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα / υπηρεσίες που παρέχουν.
Ο κλάδος του Τουρισμού Ευεξίας στην Ευρώπη συνεχίζει να εκμεταλλεύεται τους ιστορικούς του πόρους και ταυτόχρονα να αναβαθμίζει τις εγκαταστάσεις, τις υποδομές (σπα, ιαματικά λουτρά, ξενοδοχεία ευεξίας, health resorts) και τις υπηρεσίες του, καθώς κυβερνήσεις, προορισμοί και τουριστικές επιχειρήσεις στρέφονται σε αυτή τη μορφή τουρισμού για τη διαφοροποίηση των προϊόντων, τη μείωση της εποχικότητας, τον περιορισμό του υπερτουρισμού και την ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων.
Ο Τουρισμός Ευεξίας στην Κεντρική, Ανατολική και Νότια Ευρώπη συνδέεται στενά με τις ιαματικές πηγές / λουτρά.
Πολλές από αυτές τις εγκαταστάσεις βρίσκονται υπό ανακαίνιση και εκμοντερνίζονται με ιδιωτικά κεφάλαια, ώστε να προσελκύσουν τουρίστες ευεξίας νεαρής ηλικίας που θα ξοδέψουν περισσότερο σε πρόσθετες υπηρεσίες.
Ανάπτυξη επίσης παρουσιάζουν οι εμπειρίες που συνδυάζουν την ευεξία με τοπικές παραδόσεις και έθιμα, την κοινότητα, την διασκέδαση και την ψυχαγωγία μέσα σε ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό πλαίσιο..
Ορισμένα ξενοδοχειακά brand υιοθετούν χαρακτηριστικά ευεξίας, όπως π.χ. εξοπλισμό άσκησης στο δωμάτιο και ειδικά κρεβάτια και φωτισμό βελτίωσης του ύπνου, ορισμένα αεροδρόμια προσφέρουν χώρους γυμναστικής και σπα, μουσεία φιλοξενούν μαθήματα γιόγκα και διαλογισμού μέσα στις εκθέσεις τους, ενώ τα καταστήματα δώρων διαθέτουν τοπικά προϊόντα ευεξίας προς πώληση.
Ο Ελβετικός Οργανισμός Τουρισμού (Switzerland Tourism) έχει αναπτύξει σε συνεργασία με ξενοδόχους, προορισμούς και ταξιδιωτικά πρακτορεία ένα ολοκληρωμένο προϊόν “Τουρισμού Ευεξίας”, που αξιοποιεί πληρως τα χαρακτηριστικά του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας (π.χ. θερμές πηγές, ποτάμια, λίμνες).
Στην Ισπανία αντίστοιχα έχει αναπτυχθεί μια αλυσίδα ιαματικών πηγών που περιλαμβάνει 9 ιαματικά λουτρά και 12 ξενοδοχειακές μονάδες σε 7 ισπανικές περιφέρειες και στοχεύει στην αναβίωση, ανάπτυξη και ανάδειξη του θερμαλιστικού τουρισμού της χώρας. Στό επικεντρο είναι οι ιαματικές πηγές και τα θερμά λουτρά που διαθέτουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και θεραπευτικές ιδιότητες και είναι χαρακτηρισμένα ως «Δημόσια Αγαθά» για πάνω από 100 χρόνια. Κάθε εγκατάσταση προσφέρει προγράμματα ευεξίας, χαλάρωσης και ομορφιάς (π.χ. μασάζ, καθαρισμούς προσώπου) που έχουν σχεδιαστεί από μία ομάδα ειδικών γιατρών με ειδίκευση στην θερμική υδρολογία, παρέχονται από εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό και συνδυάζουν τις θεραπευτικές ιδιότητες του νερού με τις νεότερες ιατρικές εξελίξεις στον τομέα. Σε ορισμένες από τις θερμές πηγές υπάρχουν εστιατόρια που προσφέρουν είτε παραδοσιακή τοπική γαστρονομία, είτε μενού από οργανικά προϊόντα.
Στην Ιταλία ο Οργανισμός Τουρισμού του Νότιου Τυρόλο (Μπολτζάνο) προωθεί ένα ολοκληρωμένο προϊόν Τουρισμού Ευεξίας που αποτελείται από θερμές πηγές, ιαματικά λουτρά, εσωτερικές πισίνες και παραδοσιακές θεραπείες ευεξίας κοντά στο φυσικό περιβάλλον των Δολομιτικών Άλπεων, καθώς και δύο ενώσεις / brands τοπικών ξενοδοχείων ευεξίας, τα Belvita και Vitalpina Hotels.
Αυτές οι μονάδες δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην παροχή ενός ολοκληρωμένου πακέτου υπηρεσιών ευεξίας, θεραπείας με τοπικά προϊόντα, παραδοσιακής γαστρονομίας και εσωτερικών και υπαίθριων δραστηριοτήτων υψηλής ποιότητας, ιαματικών πηγών και της φυσικής υγείας (fitness)
Αξιολογούνται με 4 σφραγίδες ποιότητας, Family, Active, Romantic – You & Me and Premium Spa.
Βασικό concept της περιοχής είναι η αυθεντική και πλήρης εμπειρία του τρόπου ζωής των Άλπεων, με υπαίθρια άσκηση, επαφή με τη φύση, ενδοσκόπηση και ενδιαφέρον για την τοπική κουλτούρα μέσα από την παροχή 3 πεζοπορικών ξεναγήσεων την εβδομάδα, 3 διαφορετικών αθλητικών δραστηριοτήτων στη φύση, πληροφοριών, υπηρεσιών μεταφοράς και δωρεάν εξοπλισμού, υγιεινή και περιβαλλοντικά εστιασμένη διατροφή βασισμένη σε τοπικές συνταγές, εποχικά και βιολογικά υλικά και προϊόντα από τοπικούς παραγωγούς, φούρνους και γαλακτοπαραγωγούς, καθώς και χορτοφαγικό μενού, 20 τοπικά κρασιά και 5 αποστάγματα , δωρεάν πρόσβαση σε πισίνα και σε μία τουλάχιστον φινλανδική σάουνα και χαμαμ, παροχή μιας τουλάχιστον αίθουσας μασάζ με καταρτισμένο προσωπικό και 3 τουλάχιστον διαφορετικά είδη μασάζ και θεραπείας βασισμένα σε τοπικά προϊόντα και βότανα.
Όλα αυτά που αναφέρθηκαν πιο πριν, αποτελούν την πεμπτουσία του τουρισμού ευεξίας και ευτυχώς για τον Ελληνικό τουρισμό, υπάρχουν (αναξιοποίητα) σε αφθονία σε κάθε γωνιά της Ελληνικής γής.
Να μη λησμονούμε ότι η αγνή διατροφή και ευεξία που παρέχει η Ελληνική φύση, σύμφωνα με τον μύθο, εξέθρεψε και τον πατέρα των Θεών Δία, που με την βοήθεια της Αμάλθειας Νύμφης, μεγάλωσε τον μικρό Δία με μέλι και γάλα.
Δηλαδή με απλά λόγια αυτό που μας διδάσκει ο μύθος , είναι ότι η Ελληνική γη παράγει θεϊκές τροφές που μπορούν να ενσωματωθούν στο πακέτο υπηρεσιών ευεξίας.
Κατα συνέπεια, πρωτίστως πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τις άπειρες δυνατότητες της χώρα μας για ανάπτυξη του τουρισμού ευεξίας, να θεσπίσουμε ένα ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο κανόνων αλλα και κινήτρων, που θα κινητοποιούν τους επαγγελματίες του κλάδου, την τοπική κοινωνία και τους εργαζόμενους , υπο την εποπτεία των φορέων ολοκληρωμένης διαχείρισης προορισμού, ώστε σταδιακά να αναδειχθούν οι τεράστιες δυνατότητες της χώρας μας σε αυτό το ταχέως αναπτυσσόμενο διεθνώς είδος τουρισμού.
Πηγές
wikipedia
Ινστιτούτο ΣΕΤΕ- μελετη «DELOITTE BUSINESS SOLUTIONS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ και «REMACO
ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
sciencedirect.com

 

“Ελληνικός τουρισμός” σελίδες 24-25  https://itnnews.gr/wp…/uploads/2022/09/ITN08092022.pdf

Back to top button