Ελλάδα

Παραμύθια & υγεία: Ανάπτυξη, φαντασία, μνήμη, προσοχή… σε μια κόκκινη κλωστή

Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη. Δωσ’ της κλώτσο να γυρίσει, παραμύθι ν’ αρχινίσει. Παραμύθι από κόσμους μαγικούς κι ονειρεμένους με μάγισσες, νεράιδες, ξωτικά, πριγκίπισσες με φτερά κύκνου, σπίτια φτιαγμένα από ζαχαρωτά, και ουκ έστιν τελειωμός του χρώματος και της φαντασίας που καλπάζει μέσα από τις ιστορίες της Κοκκινοσκουφίτσας, της Χιονάτης, της Σταχτοπούτας, των μύθων του Αισώπου, αλλά και πολλών άλλων μυθοπλασιών, που έχουν διατηρηθεί αναλλοίωτες στο πέρασμα του χρόνου και περνούν από γενιά σε γενιά.

Τα παραμύθια στην ψυχοσωματική ανάπτυξη 

Σύμφωνα με την παιδοψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια Νόρμα Φρανσές-Σαϊας, πέρα από την ευχαρίστηση, και την ψυχαγωγία που προσφέρουν τα παραμύθια στα παιδιά, συμβάλλουν και στην ψυχοσωματική ανάπτυξη τους. «Τα καθοδηγούν μέσα από τα μηνύματα που δίνουν, και τα βοηθούν να έρχονται αντιμέτωπα με καταστάσεις της πραγματικής, καθημερινής ζωής. Σκοπός του παραμυθιού είναι να συναρπάσει τον ψυχικό κόσμο των παιδιών, και να ενεργοποιήσει τη συνείδησή τους». Όπως αναφέρει η ψυχολόγος παιδιών και εφήβων, πολλά παραμύθια ασχολούνται με μια σειρά θεμάτων, όπως είναι η κοινωνικοποίηση, η συναισθηματική ανεξαρτησία, και οι σχέσεις που αντιμετωπίζει κάθε παιδί στο πλαίσιο της ψυχοκοινωνικής του ανάπτυξης. «Μέσα από τα παραμύθια εκδηλώνονται θεματικές ενότητες όπως η ευαισθητοποίηση προς τους άλλους, η συνειδητοποίηση των αρνητικών και θετικών χαρακτηριστικών του εαυτού μας, άλλα και των άλλων, η μετάβαση προς την αυτονομία, οι σχέσεις μεταξύ γονέα και παιδιού, η φιλία, ο αποχωρισμός, ακόμα και ο θάνατος».

Φαντασία, μνήμη, προσοχή 

Ψυχο-εκπαιδευτικά, τονίζει η κα Σαϊας τα παραμύθια αποτελούν μια σειρά ψυχολογικών ερεθισμάτων όπως είναι η φαντασία, η μνήμη, και η προσοχή. «Έρευνες έχουν δείξει ότι η αφήγηση των παραμυθιών συμβάλλει σε ένα σύνολο διαδικασιών όπως η πρόωρη μορφή διδασκαλίας και μάθησης στο σχολικό πλαίσιο, η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης, η ενίσχυση της φαντασίας, η απόκτηση πλούσιου λεξιλογίου και ο χειρισμός με μεγαλύτερη δεξιότητα του γραπτού λόγου. Επιπλέον, ουσιαστική είναι η συμβολή τους στην ανάπτυξη της ανθρώπινης ηθικής, και στην ενίσχυση της πολιτισμικής ευαισθησίας-όταν τα παιδιά εκτίθενται σε ιστορίες από διάφορα πολιτιστικά πλαίσια».

Ενισχύεται η σχέση παιδιού γονέα

Σε συναισθηματικό επίπεδο, όπως μας λέει η παιδοψυχολόγος,  τα παραμύθια συντελούν στην αποτελεσματική διαχείριση των συναισθημάτων των παιδιών-κυρίως των αρνητικών, όπως πχ  φόβος, ζήλια, θυμός, θλίψη, ανησυχία. «Ως εκ τούτου, θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τα παραμύθια και ως ένα εργαλείο διαχείρισης συναισθημάτων.  Όταν ο γονιός αφηγείται ένα παραμύθι στο παιδί, είναι η στιγμή που συζητά με το παιδί, και μέσα από το παραμύθι μπορεί να αφουγκραστεί τις πιο βαθιές ανησυχίες και φόβους του από τον πραγματικό κόσμο. Πέρα από όλα αυτά μην παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι η σχέση μεταξύ γονέα και παιδιού ενισχύεται, κατά την αφήγηση παραμυθιού, καθώς προσφέρει στιγμές συναισθηματικής προσέγγισης και ζεστασιάς». Καταλήγοντας η κα Σαϊας επισημαίνει ότι μέσα από τα παραμύθια τα παιδιά ενισχύουν την αυτοπεποίθηση τους, αφού λαμβάνουν μηνύματα αισιοδοξίας. «Διότι τι πιο ωραίο και πιο αγνό από το να πεις σε ένα παιδί στο τέλος μιας περιπέτειας «…και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα»;

ΑΠΕ

Back to top button