Καστοριά

«Unclickable»: Το νέο ντοκιμαντέρ του Μπάμπη Μακρίδη για τη μεγάλη απάτη, τη δεύτερη σε τζίρο παγκοσμίως μετά τα ναρκωτικά

Τη δεύτερη μεγαλύτερη απάτη μετά τα ναρκωτικά, τουλάχιστον σε επίπεδο εισροών κεφαλαίου, ιχνηλατεί το νέο ντοκιμαντέρ του Μπάμπη Μακρίδη με τίτλο «Unclickable» που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Της Ελένης Θεοδωρίδου

Το «Unclickable» διερευνά την ψηφιακή διαφημιστική απάτη και επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο αυτή εκτελείται, ξετυλίγοντας βήμα – βήμα τον μηχανισμό της.

Ο κ. Μακρίδης επισημαίνει στο makthes.gr πως η ταινία έχει σκοπό να εξηγήσει ακόμα και στους πιο αδαείς τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι απατεώνες για να αποσπούν χιλιάδες χρήματα από πολίτες. Όπως εξηγεί, η διαδικασία είναι πολύ απλή και μπορεί ακόμα και ένας έφηβος να την εκτελέσει.

«Στήθηκε από την αρχή ο μηχανισμός της ψηφιακής διαδικτυακής απάτης» λέει ο κ. Μακρίδης αναφερόμενος στην ταινία. «Παρουσιάζουμε το αναλυτικό manual της διαδικασιας για το πώς να κλέψεις χρήματα από πολίτες μέσω διαφημιστικών καταχωρήσεων σε διάφορες ιστοσελίδες» σημειώνει και τονίζει πως ο ίδιος την χαρακτηρίζει το «Unclickable» πολιτική ταινία. «Το ντοκιμαντέρ δεν ασχολείται μόνο με το πως βγάζουν χρήματα οι εταιρίες αλλά εξηγεί το πώς αυτό έχει αντίκτυπο στους απλούς ανθρώπους. Εν τέλει η ταινία ασχολείται με τη δημοκρατία και το πώς όλο αυτό το σύστημα την πλήττει. Είναι μια απάτη που γίνεται σε ουρανοξύστες, σε φωτεινά γραφεία, ένα white collar crime» λέει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης.

Στην ταινία μιλούν ειδικοί επί του θέματος, άνθρωποι που κάνουν την απάτη, πραγματικοί fraudsters, που εξηγούν βήμα – βήμα τη διαδικασία. Μιλούν επίσης άτομα που έπεσαν θύματα της απάτης και έχασαν χιλιάδες χρήματα, από τη Βραζιλία μέχρι τη Ν. Αφρική ενώ σημειώνεται πως η Google και το Facebook δεν δέχτηκαν την πρόσκληση των συντελεστών. Η ταινία είναι αγγλόφωνη για να έχει παγκόσμια απήχηση σύμφωνα με τον σκηνοθέτη. «Αφού οι όροι που χρησιμοποιούνται είναι αγγλικοί νομίζω είναι πιο κατανοητό να το ακούσει ο κόσμος στα αγγλικά» λέει χαρακτηριστικά.

«Το ντοκιμαντέρ ήταν μια ιδέα του ερευνητή και σεναριογράφου Guy Krief, ο οποίος έκανε όλη την έρευνα, βρήκε τους ομιλητές και έστησε την απάτη. Εγώ προσκλήθηκα να το κινηματογραφήσω και να το κάνω όσο μπορώ ενδιαφέρον. Επειδή είναι ένα τεχνικό θέμα και έχει πολλούς όρους, σκηνοθετικά προσπαθήσαμε να το κάνουμε όσο πιο απλό και κατανοητό γίνεται. Όντας ο ίδιος εντελώς ανίδεος μπήκα στη διαδικασία να λύσω τις δικές μου απορίες και να τις εξηγήσω στο κοινό» προσθέτει ο κ. Μακρίδης.

«Ο λόγος που κάναμε το ‘Unclickable’ ήταν για να ενημερώσουμε τον κόσμο για τα όσα συμβαίνουν πίσω από τις οθόνες μας – δεν το έχουν προσεγγίσει πολλοί το θέμα αυτό. Είναι τρομακτικά όσα ανακαλύψαμε και δείχνουμε. Παίζουν πολλές χιλιάδες δολάρια στην ιστορία. Εμείς ασχοληθήκαμε κυρίως με ξένες περιπτώσεις, πιθανότατα τα ίδια γίνονται κι εδώ».

Η ταινία γυριζόταν για ένα δίμηνο σε ένα υπόγειο στην Αθήνα την περίοδο της πανδημίας για αυτό και πολλοί ομιλητές εμφανίζονται μέσω zoom – ήταν δύσκολες οι μετακινήσεις. Παρόλαυτα υπήρχαν συνεργεία σε όλο τον κόσμο που συγκέντρωσαν υλικό.

«Τα ντοκιμαντέρ μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο»

Ο Μπάμπης Μακρίδης κάνει κυρίως ταινίες μυθοπλασίας, αυτό είναι μόλις το δεύτερο ντοκιμαντέρ του. Το πρώτο ήταν το docudrama «Ορνιθες ή Πώς να Γίνεις Πουλί», το οποίο ήταν εμπνευσμένο από τις «Όρνιθες» του Αριστοφάνη. Εξηγεί, του αρέσει να πειραματίζεται και η φορμα του ντοκιμαντέρ είναι κάτι που τον ενδιαφέρει πολύ αφού μπορεί να έχει αντίκτυπο. «Η μυθοπλασία για μένα είναι μια εσωτερική ανάγκη, μια παρηγοριά, αλλά δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Αντιθέτως, ένα ντοκιμαντέρ μπορεί να κάνει κάτι, να πληροφορήσει και να προκαλέσει έστω μια μικρή αλλαγή» καταλήγει ο σκηνοθέτης.

Back to top button