ΑγροτικάΆργος ΟρεστικόΚαστοριάΝεστόριο

fouit.gr: Η απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών στα 17 αιτήματα των αγροτών της Καστοριάς

Σύμφωνα με ενημέρωση αγροτών από την Καστοριά, ο πρωτογενής τομέας στην περιοχή τους αντιμετωπίζει δυσεπίλυτα προβλήματα. Θεωρούν οι ως άνω ότι η Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς αργοπεθαίνει. Το δημογραφικό, η μετανάστευση, η ανεργία, η έλλειψη υποδομών, η βίαιη απολιγνιτοποίηση και η αδιαφορία της Πολιτείας για τον πρωτογενή τομέα είναι προβλήματα πολλά, διαχρονικά αλλά και νέα, συνεχώς αυξανόμενα. Υποστηρίζουν οι ως άνω ότι μόνο ο πρωτογενής τομέας μπορεί αυτή την στιγμή να συγκρατήσει και με προϋποθέσεις να επαναπατρίσει τους νέους στην περιοχή τους. Μας μετέφεραν οι ως άνω τα αιτήματα της Γενικής Συνέλευσης Αγροτών Καστοριάς που μεταξύ άλλων είναι τα εξής: «Απευθυνόμαστε σε όλο το πολιτικό σύστημα της χώρας, χωρίς να μειώνουμε την ευθύνη της κυβέρνησης για την επίλυση των προβλημάτων που μας απασχολούν και που απαριθμούμε παρακάτω.
1) έργα υποδομής: φράγματα (Νεστορίου, Διποταμίας), αρδευτικά δίκτυα (Νεστορίου Διποταμίας, Γέρμας, Πενταβρύσου, Αμουδάρας – Βοτανίου – Αμπελοχωρίου, Βογατσικού), αναδασμοί, παράλληλα έργα αναδασμών, αγροτική οδοποιία,
2) μείωση του κόστους παραγωγής (πετρέλαιο, ηλεκτρικό ρεύμα, λιπάσματα, φυτοφάρμακα, ζωοτροφές),
3) εξάλειψη των ελληνοποιήσεων σε όλα τα προϊόντα με προτεραιότητα τα μήλα, τα φασόλια, το γάλα και το κρέας,
4) αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ που αφορά τους καύσωνες για τα φασόλια, το προανθικό στάδιο για τα μήλα, τις σύγχρονες ασθένειες και το εμβολιακό καθεστώς στην κτηνοτροφία, το δευτερογενές αίτιο που αποτελεί δικαιολογία για τη μη αποζημίωση των πληγέντων,
5) στελέχωση του ΕΛΓΑ και διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του,
6) δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για τους εργάτες γης, με δικαίωμα στην επιδοτούμενη εργασία,
7) αναμόρφωση του ΕΦΚΑ για κάλυψη ασθενειών – ατυχημάτων των αγροτών,
8) αποζημίωση των μηλοπαραγωγών με βάση το πόρισμα του ΕΛΓΑ για την Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς,
9) άμεση έκδοση των πορισμάτων για τα Φασόλια, τις φακές, τα καπνά,
10) ένταξη στις κρατικές οικονομικές ενισχύσεις (ΚΟΑ, πρώην ΠΣΕΑ) των σιτηρών, καλαμποκιών, τριφυλλιών, αρωματικών φυτών, αμπελιών, πατάτας και ρεβιθιών,
11) αναμόρφωση της ΚΑΠ μετά από διαβούλευση με τους φορείς των αγροτών,
12) πληρωμή της ενιαίας ενίσχυσης (οικολογικά σχήματα),
13) ένταξη όλων των επιλαχόντων των σχεδίων βελτίωσης της Δυτικής Μακεδονίας λόγω της βίαιης απολιγνιτοποίησης,
14) απαγόρευση των εγκαταστάσεων ΑΠΕ σε γεωργικές εκτάσεις – βοσκοτόπους και εγκατάστασή τους στις στέγες των κτηρίων,
15) αποπεράτωση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης της Δυτικής Μακεδονίας,
16) μη ένταξη των αγροτών στα επιμελητήρια,
17) μη ποινικοποίηση των συνδικαλιστικών αγώνων».
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε, ώστε να γίνουν αποδεκτά τα αιτήματα των Αγροτών της Καστοριάς προς όφελος της τοπικής αγροτικής κοινωνίας;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

Σε απάντηση της με αρ.πρωτ.2885/30.01.2024 ερώτησης, η οποία διαβιβάστηκε στην Υπηρεσία μας με το ανωτέρω σχετικό έγγραφο, ως προς τα αναφερόμενα στο τρίτο αίτημα της Γενικής Συνέλευσης Αγροτών Καστοριάς, σας γνωρίζουμε κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων μας, τα ακόλουθα:

Βασική προτεραιότητα της ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και της ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης, αποτελεί η διενέργεια φορολογικών ελέγχων προς όλες τις κατευθύνσεις, χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις, με στόχο την αποτροπή και την καταπολέμηση φαινομένων φοροδιαφυγής, οπουδήποτε και αν αυτά εκδηλώνονται. Οι σχετικές μάλιστα ενέργειες της ΑΑΔΕ είναι συνεχείς και εντατικές και έχουν κατορθώσει να επιφέρουν σημαντικά αποτελέσματα προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης φαινομένων φοροδιαφυγής.

Ειδικά, οι εποπτευόμενες από την Υπηρεσία μας περιφερειακές δομές (ΥΕΔΔΕ), στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, όπως αυτό καθορίζεται στα άρθρα 42Ε και 48Α της με αριθμ.πρωτ. Δ.ΟΡΓ.Α 1125859ΕΞ2020/23-10-2020 (ΦΕΚ Β’4738/26-10-2020) Απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (Οργανισμός της ΑΑΔΕ), όπως τροποποιήθηκε με την αριθμ.πρωτ. Δ.ΟΡΓ.Α 1121847 ΕΞ 2022/22-11-2022- ΦΕΚ Β’6002/24-11-2022 Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, για την εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, διενεργούν επιτόπιους μερικούς ελέγχους και έρευνες σε όλη την Επικράτεια, προς όλες τις κατευθύνσεις, σε διάφορες κατηγορίες επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων και σε επιχειρήσεις εμπορίας και διακίνησης γεωργικών προϊόντων, σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, ενώ προβαίνουν και σε σχετικούς ελέγχους μετά από αξιοποίηση σχετικών πληροφοριών. Στις περιπτώσεις δε, που τα ελεγκτικά όργανα διαπιστώνουν την τέλεση φορολογικών παραβάσεων, προχωρούν άμεσα σε όλες τις νόμιμες ενέργειες και επιβάλλουν τις προβλεπόμενες, από τις κείμενες διατάξεις, κυρώσεις.

Επιπλέον, οι ΥΕΔΔΕ, σύμφωνα με το ως άνω αναφερόμενο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας τους, συνεργάζονται και με τρίτους Φορείς και παρέχουν τη συνδρομή τους, όποτε απαιτηθεί, κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων τους, σε ελέγχους που διενεργούνται από αυτούς, όπως είναι οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται από τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, για υποθέσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, διακίνηση, εμπορία και εισαγωγή αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων στην ελληνική επικράτεια, με στόχο τον εντοπισμό και την πάταξη παράνομων ενεργειών, συμβάλλοντας στην προστασία των καταναλωτών, στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και στην προστασία των επιχειρήσεων που λειτουργούν με νομιμότητα, έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Λοιπά ζητήματα που τίθενται στην εν λόγω ερώτηση δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας μας .

Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ

ΤΙΜΟΛΕΩΝ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Σε απάντηση της υπ’ αριθμ. πρωτ. 2885/30.1.2024 ερώτησης του Βουλευτή κ. Κυριάκου Βελόπουλου, που μας διαβίβασε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ως προς τα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Α. Αναφορικά με το ζήτημα της μείωσης του κόστους παραγωγής μέσω του πετρελαίου κίνησης που χρησιμοποιείται στη γεωργία:

Με το άρθρο 40 του ν. 5092/2024 (Α’33) «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις», προστίθεται παρ. 4β στο άρθρο 78 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α’265), στην οποία προβλέπεται ότι για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 73, που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία καθορίζεται, από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2024, μηδενικός συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης, ανά χιλιόλιτρο. Για το διάστημα ισχύος του μηδενικού συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης, κατά τη θέση σε ανάλωση του ως άνω προϊόντος, εφαρμόζεται ο συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 73 και επιστρέφεται, κατά τον χρόνο που καθορίζεται με την κανονιστική πράξη του πέμπτου εδαφίου της παρούσας, ποσό ειδικού φόρου κατανάλωσης ίσο με τον ως άνω οριζόμενο συντελεστή σύμφωνα με τους λοιπούς όρους που καθορίζονται στην ίδια πράξη.

Επίσης, στο τρίτο εδάφιο της ως άνω παραγράφου ορίζεται ότι ποσοστό επί των δικαιούμενων ποσών επιστροφής, δύναται να προκαταβάλλεται σύμφωνα με την κανονιστική πράξη του πέμπτου εδαφίου.

Τέλος, με την εξουσιοδοτική διάταξη του πέμπτου εδαφίου εκδόθηκε η υπ. αριθ. Α.1037/04-03-2024 (Β’1588) κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μετά από εισήγηση του Διοικητή της ΑΑΔΕ με την οποία καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης της προκαταβολής και επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης, το ποσοστό και τα κριτήρια της προκαταβολής, ο χρόνος προκαταβολής και επιστροφής, τα δικαιούχο προκαταβολής και επιστροφής πρόσωπα, τα κριτήρια για τον προσδιορισμό των ποσοτήτων πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων για τις οποίες υπολογίζεται η επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης, η αρμόδια για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης αρχή, ο τρόπος ελέγχου της νόμιμης χρήσης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων για το οποίο χορηγείται επιστροφή του φόρου, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας.

Β. Αναφορικά με την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στο πετρέλαιο, ηλεκτρικό ρεύμα, τα λιπάσματα, φυτοφάρμακα και τις ζωοτροφές:

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 98 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου όπως ισχύει, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορούν να εφαρμόζουν έναν ή δύο μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ μόνο στις παραδόσεις αγαθών και στις παροχές υπηρεσιών των κατηγοριών που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα ΙΙΙ της ως άνω Οδηγίας.

Οι ανωτέρω διατάξεις ενσωματώθηκαν στη νομοθεσία της χώρας μας με το άρθρο 21 και το Παράρτημα ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000) και σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές εφαρμόζεται μειωμένος (13%) και υπερμειωμένος (6%) συντελεστής ΦΠΑ σε ένα σύνολο αγαθών, όπως προϊόντα διατροφής, προϊόντα αλευροποιίας, δημητριακά, φάρμακα, εμβόλια, κ.λ.π.

Ειδικότερα, όσον αφορά στα είδη που χρησιμοποιούνται στη γεωργία όπως εντομοκτόνα, ζιζανιοκτόνα, υπόκεινται ήδη σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%, τα δε λιπάσματα σε μειωμένο συντελεστή 6%, και περιλαμβάνονται στο Παράρτημα ΙΙΙ του ν.2859/2000 (Α’ 248), ενώ για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής θεσπίστηκαν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις με το άρθρο πεντηκοστό πέμπτο του νόμου 4839/2021 (Α’ 181) για συγκεκριμένα προϊόντα που υπήχθησαν σε συντελεστή ΦΠΑ 6% όπως π.χ., άχυρα και φλοιοί ακατέργαστων δημητριακών, τεύτλα, τριφύλλια, κτηνοτροφικά λάχανα, ζωοτροφές, καλαμπόκι και άλλα.

Επιπροσθέτως το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο υπόκεινται ήδη σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6%, ενώ αντίθετα το πετρέλαιο κίνησης για γεωργικά μηχανήματα δεν περιλαμβάνεται στα είδη για τα οποία παρέχεται ευχέρεια από το ενωσιακό δίκαιο να υπαχθούν σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ.

Τέλος, επισημαίνεται αφενός ότι οι διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ αποτελούν ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ περί ΦΠΑ, του Συμβουλίου, στη νομοθεσία της χώρας μας, αφετέρου ότι η εφαρμογή της Οδηγίας αυτής είναι υποχρεωτική για τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ, οποιαδήποτε δε παρέκκλιση θα αποτελούσε παραβίαση του ενωσιακού δικαίου.

Γ. Αναφορικά με το ζήτημα των ελληνοποιήσεων η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ (ΓΔ ΣΔΟΕ), ως ελεγκτική αρχή του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, διενεργεί ελέγχους και ανταποκρίνεται σε αιτήματα συνδρομής και συνεργασίας αρμόδιων φορέων (Χημική Υπηρεσία, Ε.Φ.Ε.Τ κ.α.) σχετικά με την διενέργεια ελέγχων στη διακίνηση προϊόντων με στόχο την αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών, αθέμιτων ενεργειών, έκδοση πλαστών και ανειλικρινών εμπορικών εγγράφων, που οδηγούν στην κερδοσκοπία, στο παραεμπόριο και στις ελληνοποιήσεις εισαγωγών, προκειμένου να προστατευθεί ο καταναλωτής και να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον.

Για την άσκηση των σχετικών αρμοδιοτήτων, διεξάγονται έλεγχοι στο στεγασμένο εμπόριο (έδρα, υποκατάστημα, αποθήκες ή άλλο στεγασμένο χώρο) και στο υπαίθριο εμπόριο (στάσιμο και πλανόδιο) αξιοποιώντας σχετικές πληροφορίες τόσο από θεσμικούς φορείς των κλάδων όσο και από καταναλωτές/ιδιώτες. Οι έλεγχοι διενεργούνται είτε αυτόνομα κατόπιν πληροφοριών/καταγγελιών είτε συμμετέχοντας σε μικτά κλιμάκια ελέγχου.

Σε περίπτωση που κατά τους διενεργηθέντες ελέγχους διαπιστωθεί παράνομη κατοχή και διακίνηση προϊόντων προβαίνει στην κατάσχεση ή δέσμευση αυτών προκειμένου να μην διοχετευτούν στην αγορά, στη σύλληψη των παραβατών διακινητών και ενημερώνει αμελλητί τις αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Γενικό Χημείο του Κράτους κλπ) για τις δικές τους ενέργειες (ιχνηλασιμότητα, προέλευση και καταλληλότητα των προϊόντων για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας και του δημοσίου συμφέροντος). Σε όλες τις επιχειρήσεις που ελέγχονται στο πλαίσιο αυτό, διενεργείται παράλληλα έλεγχος ορθής τήρησης της εργατικής νομοθεσίας για τον εντοπισμό αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας και ιχνηλασιμότητας τιμολογίων και εμπορικών εγγράφων καθώς και της ορθής χρήσης επισήμανσης των διακινουμένων προϊόντων.

Επισημαίνεται ότι η ΓΔ ΣΔΟΕ θα συνεχίσει με αμείωτη ένταση και αποφασιστικότητα τη μάχη κατά των παραβάσεων κανόνων εμπορίας και διακίνησης προϊόντων και παροχής υπηρεσιών και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με κάθε αρμόδιο φορέα, ομάδες εργασίας και λοιπές διωκτικές αρχές για να συνδράμει στον εντοπισμό παραβατικών συμπεριφορών και πράξεων στην διακίνηση προϊόντων με στόχο την διασφάλιση της δημόσιας υγείας, της προστασίας των εγχώριων παραγωγών και παραγόντων της αγοράς που λειτουργούν με νομιμότητα έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Επιπλέον, για την πληρέστερη ενημέρωσή σας, σας αποστέλλουμε συνημμένο το με αριθμ. πρωτ. ΔΙ.Π.Α.Ε.Ε. 128097 ΕΞ 2024 ΕΜΠ/5.3.2024 έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ

Back to top button