Σωστή αξιοποίηση του χρόνου μελέτης: Συμβουλές προς τους μαθητές

?

Γράφει η Δρ. Καλλιόπη Μόσχου Διδάκτωρ Συμβουλευτικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων*

Η νέα χρονιά ξεκίνησε, οι γιορτές τελείωσαν και πολλοί μαθητές διαπιστώνουν ότι ο χρόνος περνάει πολύ γρήγορα και αδυνατούν να ολοκληρώσουν αυτό που ήθελαν να κάνουν εξαρχής. Όμως, μόνο με τη σωστή μελέτη έχουν νόημα οι ώρες που δαπανώνται πάνω από τα βιβλία. Ζητούμενο των μαθητών πρέπει πάντοτε να είναι το ποιοτικό διάβασμα.

Παρακάτω, λοιπόν, θα δούμε μερικές συμβουλές που βοηθούν στο να διαβάζουν οι μαθητές πιο αποδοτικά και, παράλληλα, να προσαρμόζουν τη μελέτη στη δική τους ιδιοσυγκρασία.

Η τεχνική του χρονοδιαγράμματος

Ένας από τους τρόπους οργάνωσης της μελέτης είναι και η διατήρηση ενός καθημερινού ημερολογίου. Το ημερολόγιο αυτό βοηθά τον μαθητή να διαπιστώσει πρακτικά πόσος είναι «ο χαμένος χρόνος» κατά τη διάρκεια της μελέτης.

Συντάσσεται ως εξής: Καθημερινά, και για δύο εβδομάδες περίπου, ταξινομούνται όλες οι δραστηριότητες που πρόκειται να πραγματοποιηθούν. Η κάθε δραστηριότητα αναλύεται χρονικά (καταγράφεται η διάρκειά της). Στη συνέχεια, ο μαθητής προσπαθεί αρχικά να εντοπίσει και μετά να παραλείψει τις δραστηριότητες εκείνες, οι οποίες αφενός είναι χρονοβόρες, αφετέρου δεν συμβάλλουν ουσιαστικά στην εκπλήρωση του στόχου του.

Για τον σκοπό αυτό, ο μαθητής πρέπει να κάνει στον εαυτό του τις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Οι συγκεκριμένες ενέργειες που έχουν καταγραφεί βοηθούν τη στοχοθεσία μου; Αν ναι, πώς;
  2. Ποιες είναι οι δραστηριότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την εκπλήρωση του στόχου μου;
  3. Πόσο χρόνο ξοδεύω για τη λήψη αποφάσεων πάνω σε ζητήματα που προκύπτουν ξανά και ξανά;
  4. Ποιες από τις καταγραφείσες δραστηριότητες προκαλούν τελικά τα περισσότερα προβλήματα;
  5. Σε ποια μαθήματα σπαταλώ τον περισσότερο χρόνο διαβάσματος;
  6. Πόσο συχνά διακόπτεται το διάβασμά μου;
  7. Τι μπορώ να κάνω για να εξαλείψω ή να ελέγξω αυτές τις διακοπές (π.χ. τηλέφωνα, επισκέπτες κ.λπ.);

Πού να διαβάζετε, ώστε να αποδίδετε καλύτερα

  • Σε έναν χώρο που να σας εμπνέει.
  • Η σωστή καθαριότητα, ο κατάλληλος εξαερισμός και η διαρρύθμιση του χώρου, ανάλογα με την προσωπικότητά σας, βοηθούν πολύ στη συγκέντρωση.
  • Τα βιβλία σας και οτιδήποτε άλλο είναι απαραίτητο για το διάβασμά σας πρέπει να είναι τακτοποιημένα πάνω στο γραφείο σας.
  • Αναμνηστικά άλμπουμ, φωτογραφίες, τηλέφωνα, ραδιόφωνο, τηλεόραση, όπως και κάθε αντικείμενο μη σχετικό με το διάβασμα, δεν πρέπει να βρίσκεται στο γραφείο σας την ώρα της μελέτης. Όσο κι αν σας αρέσουν αυτά τα αντικείμενα κι όσο κι αν νομίζετε ότι δεν σας εμποδίζουν να συγκεντρωθείτε, αυτά συντελούν στη διάσπαση της προσοχής σας.
  • Προσπαθήστε να μην διαβάζετε με μουσική που έχει λόγια.
  • Προσπαθήστε να μην διαβάζετε ξαπλώνοντας στο κρεβάτι.
  • Κατά τα διαλείμματα είναι απαραίτητο να γίνεται αλλαγή χώρου.

Παράγοντες που σας αποσπούν και χάνετε πολύτιμο χρόνο μελέτης

Εξωτερικοί παράγοντες: τηλεόραση, ραδιόφωνο, θόρυβοι, δυνατή μουσική, ενοχλητικοί ήχοι κ.ά.

Εσωτερικοί παράγοντες: ανησυχίες, ονειροπόληση, προσωπικές δυσκολίες, σκέψεις κ.ά.

Τρόποι μείωσης των εξωτερικών παραγόντων διάσπασης

  • Για να μειώσετε τις εξωτερικές ενοχλήσεις, προσπαθήστε να βρείτε ένα ήσυχο μέρος για μελέτη, που να σας εμπνέει. Αποφασίστε ότι αυτό το μέρος θα είναι μόνο για διάβασμα και μην το χρησιμοποιείτε για ύπνο ή ξεκούραση.
  • Σιγουρευτείτε ότι ο χώρος σας είναι καθαρός, έχει καλό φωτισμό, καθαρό αέρα, άνετη καρέκλα και γραφείο (ή μεγάλο τραπέζι) για να απλώσετε όλο το υλικό που χρειάζεστε για τη μελέτη σας.
  • Να έχετε όλο το υλικό μαζεμένο (βιβλία, σημειώσεις, τετράδια, μολύβια κ.λπ.).
  • Ο συγκεκριμένος χώρος καλό είναι να μην έχει τηλεόραση και αντικείμενα που προκαλούν διάσπαση προσοχής ή να έχει θέα σε δρόμο με κίνηση και ένταση. Κλήσεις τηλεφώνου, επισκέψεις στο ψυγείο, μια ματιά στην τηλεόραση είναι όλα διακοπές της συγκέντρωσης.

Τρόποι μείωσης των εσωτερικών παραγόντων διάσπασης

Οι εσωτερικοί παράγοντες είναι πιο δύσκολο να οριοθετηθούν σε σχέση με τους εξωτερικούς.

  • Αναποφασιστικότητα και ονειροπόληση: Μπορούν να μειωθούν εάν αποφασίσετε πολύ στοχευμένα τι θα μελετήσετε και πότε. Επίσης, θα πρέπει να έχετε φροντίσει να τονώσετε το ενδιαφέρον σας για τα θέματα προς μελέτη και να έχετε θέσει και κάποια όρια ως προς το διάβασμά σας.
  • Προσωπικές δυσκολίες: Εάν σας απασχολούν τα προσωπικά σας κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, θα πρέπει να τα επεξεργαστείτε, όχι όμως την ώρα της μελέτης. Προσπαθήστε να αφιερώσετε χρόνο σε αυτές τις δυσκολίες άλλη στιγμή και να βρείτε λύση είτε μόνος, είτε με τη βοήθεια ειδικού.

Αξιολόγηση του προγράμματός σας

  • Εφόσον έχετε εφαρμόσει όλα τα προηγούμενα, μετά από ένα διάστημα δύο περίπου εβδομάδων, προσπαθήστε να αξιολογήσετε εάν το πρόγραμμά σας ολοκληρώνεται καλύτερα και γρηγορότερα.

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

 orizontespress.gr

Σχολιάστε

Η διευθυνση email σας ΔΕΝ θα δημοσιοποιηθεί(ενημερωθείτε για την πολιτική ανάρτησης σχολίων στο fouit.gr απο εδώ) *

*

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.