Καστοριά

Ο Ιωάννης Σινάτκας σχολιάζει τα φετινά αποτελέσματα των εισαγωγικών εξετάσεων στα πρότυπα λύκεια και τους επιτυχόντες κάτω από τη βάση

Στην Καστοριά από τους 60 επιτυχόντες δεν αρίστευσε κανείς. – Με κάτω από τη βάση επέτυχαν οι 29 δηλαδή περίπου το 50%

Όπως και πέρσι έτσι και φέτος, με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής μαθητών στα πρότυπα Λύκεια, παραθέτω τον  προβληματισμό μου, που αποτελεί συνέχεια του περσινού ο οποίος είχε δημοσιευτεί στο φιλόξενο fouit.

Να συγχαρώ και πάλι τους μαθητές για το κουράγιο τους να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία εισαγωγής σε ένα θεωρητικά καλύτερο σχολείο. Να σημειώσω ακόμα ότι μελέτησα τα θέματα των μαθηματικών και δηλώνω ότι τα βρήκα πολύ έξυπνα, δύσκολα εκτός μαθητικού πνεύματος και μακάρι οι φοιτητές μου να μπορούσαν να σκεφτούν όπως αυτά απαιτούσαν. Όμως αυτό σημαίνει πανελλήνια διαγωνιστική διαδικασία. Τα θέματα επιλέγονται από τρίτους που δεν δίδαξαν και δεν σχετίσθηκαν με κανένα υποψήφιο. Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε διαγωνιστική εξέταση και ειδικότερα με τις εισαγωγικές εξετάσεις, όπως και των ΑΕΙ. Η μόνη διαφορά ότι ο υποψήφιος ξέρει σε ποιο σχολείο θα φοιτήσει ενώ στα ΑΕΙ έχει επιλογές και πολλά κριτήρια. Εκτιμώ, ότι το σημαντικότερο κριτήριό του αποτελεί η πόλη που θέλει να σπουδάσει.

Σύμφωνα με την άποψη του ΥΠΕΠΘ «Τα Πρότυπα Σχολεία είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς και στην ανάδειξη και ενθάρρυνση μαθητών με ταλέντα και ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες

Αναλύοντας, σε πρώτο επίπεδο, τα αποτελέσματα για τα Λύκεια διαπιστώνεται ότι από τους 845 εξετασθέντες θεωρούνται επιτυχόντες οι 243 δηλαδή ποσοστό περίπου 30%. Από τους 243 επιτυχόντες  οι 63 είχαν συνολική βαθμολογία κάτω βάση δηλαδή  περίπου ο ένας στους τέσσερις. Μόνο 6 επιτυχόντες αρίστευσαν δηλαδή μόλις το 2,5%.

Αν έρθουμε στα δικά μας, στην Καστοριά εξετάσθηκαν 68 υποψήφιοι για 60 θέσεις. Λιγότεροι από το 2021 που εξετάσθηκαν 98 υποψήφιοι. Από τους εξήντα επιτυχόντες δεν αρίστευσε κανείς, δηλαδή να πετύχει περισσότερες από 85 μονάδες. Κάτω από τη βάση, λιγότερες δηλαδή από 50 μονάδες, επέτυχαν οι 29 δηλαδή περίπου το 50%. Μάλιστα το 20%, των επιτυχόντων, έχει βαθμολογία χαμηλότερη των 40 μονάδων  που αντιστοιχεί στο 8 της 20βαθμης κλίμακας.

Πρώτο ερώτημα πώς δικαιολογείται η μείωση του αριθμού των υποψηφίων κατά 30%. Θα συνεχιστεί και του χρόνου; Πώς θα ερμηνεύει το ΥΠΕΠΘ την ενδεχόμενη κατάσταση κατά την οποία οι υποψήφιοι θα είναι λιγότεροι από τις διαθέσιμες θέσεις; Θα τα θεωρεί μη ελκυστικά και επομένως άχρηστα; Αναλογιστείτε ότι  αυτό κάνει με τα τμήματα των ΑΕΙ.

Δεύτερο ερώτημα οι υποψήφιοι που δεν επέτυχαν την βάση, τι σημαίνουν για το ΥΠΕΠΘ; Δεν είναι καλοί μαθητές; Πώς συμβιβάζεται αυτό με την πληθώρα των αριστείων που απονέμονται κάθε Οκτώβρη στα σχολεία μας; To ΥΠΕΠΘ θεωρεί ότι οι μαθητές αυτοί θα δυσκολευτούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα σπουδών του πρότυπου Λυκείου; Μήπως πρέπει να συνειδητοποιήσει ποιο είναι το πραγματικό επίπεδο των σχολείων και να προσαρμόσει ανάλογα τη δυσκολία όλων των διαγωνιστικών εξετάσεων; Υπάρχει επιτυχών μόλις με 22 μονάδες. Δηλαδή στην 20βαθμη κλίμακα με βαθμό 4,4. Το να εισάγεται κάποιος σε πρότυπο σχολείο με αυτές τις μονάδες  είναι αποδεκτό για το ΥΠΕΠΘ, αλλά σε τμήμα ΑΕΙ είναι απαράδεκτο.

Τρίτο ερώτημα : συνεχίζει το ΥΠΕΠΘ να πιστεύει ότι η διάκριση των μαθητών σε πατρικίους και πληβείους συμβάλλει στη συνολική βελτίωση της παιδείας; Μήπως η τακτική αυτή αποδυναμώνει τα σχολεία και τελικά τα καταστρέφει; Ποια είναι η φετινή εμπειρία των καθηγητών της Α Λυκείου;  Οι τάξεις ήταν το ίδιο λειτουργικές, όπως τα προηγούμενα χρόνια, ή έλειπαν οι μπροστάρηδες που παρακινούν και τους υπόλοιπους; Αντίστροφα οι καθηγητές του πρότυπου Λυκείου διαπίστωσαν την τεράστια διαφορά στην καλλιέργεια της αριστείας και τις ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες των μαθητών της τάξης τους; Οι μαθητές του προτύπου, είναι ικανοποιημένοι με την επιλογή τους ή βρίσκουν ότι ελάχιστα πράγματα βελτιώθηκαν στη μαθησιακή τους διαδικασία;

Επαναφέρω λοιπόν το περσινό ερώτημα. Μήπως προχωρήσαμε στην δημιουργία πρότυπου σχολείου απλά και μόνο να ικανοποιήσουμε την επιθυμία και το όνειρο κάποιων; Μπορούμε να τεκμηριώσουμε το πώς και το γιατί; Τι περιμένουμε από τη λειτουργία του;

Back to top button