Ελλάδα

«Γυρνάμε 40 χρόνια πίσω στην εποχή του επιθεωρητή» – Γιατί τάσσονται κατά της ατομικής αξιολόγησης οι εκπαιδευτικοί

Στα «κάγκελα» βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι τάσσονται κατά της ατομικής αξιολόγησης που έχει δρομολογήσει το υπουργείο Παιδείας, καταλογίζοντας βαριές ευθύνες στην κυβέρνησηγια την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία -με προβλήματα που χρονίζουν και άλλα που έχουν προκύψει στα χρόνια της πανδημίας- και δηλώνοντας έτοιμοι να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΛΙΝΑ ΤΟΥΚΟΥΣΜΠΑΛΙΔΟΥ

«Αυτή η αξιολόγηση μάς γυρίζει 40 χρόνια πίσω στην εποχή του επιθεωρητή. Δηλαδή γίνεται με πολύ παλιά υλικά. Είναι αμφιβόλου επιστημονικής ποιότητας», αναφέρει στο ThessToday.gr η πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, Δήμητρα Τραγάκη για να προσθέσει πως «αν παλιά ο επιθεωρητισμός είχε στόχο να βάλει σε μια ενιαία ιδεολογική πλατφόρμα τους δασκάλους, αυτή τη στιγμή έχει στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων και το να ρίξει στις πλάτες του εκπαιδευτικού το ”ανάθεμα” για τα προβλήματα της εκπαίδευσης».

Νέες κινητοποιήσεις προσεχώς – Τι περιλαμβάνει η αξιολόγηση

Χθες και προχθές τα σωματεία και οι ενώσεις των εκπαιδευτικών στη Θεσσαλονίκη πραγματοποίησαν συσκέψεις, αποφασίζοντας να συνεχίσουν τις διαμαρτυρίες με νέες απεργιακές κινητοποιήσεις. Την προηγούμενη εβδομάδα εκπαιδευτικοί σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στην 24ωρη απεργία του κλάδου, ενώ το υπουργείο Παιδείας είχε ανακοινώσει την έναρξη της αξιολόγησης και τη λειτουργία της πλατφόρμας, η οποία προβλέπει την ηλεκτρονική καταχώριση βιογραφικών στοιχείων των αξιολογούμενων, την προβλεπόμενη έκθεση αυτοαξιολόγησης, τις αποτιμήσεις του αξιολογητή κατόπιν παρακολούθησης των δύο διδασκαλιών που προβλέπει ο νόμος, καθώς και την τελική αξιολογική έκθεση με την ολοκλήρωση του εκάστοτε κύκλου αξιολόγησης.

Η αξιολόγηση σύμφωνα με το υπουργείο εστιάζει στο διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού και την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια. Διενεργείται βάσει τετράβαθμης περιγραφικής κλίμακας σε «εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό» έργο.

«Από τις ίδιες τις εκθέσεις του υπουργείου προκύπτει πως οι εκπαιδευτικοί έχουν πολύ υψηλό επίπεδο στο αντικείμενό τους. Μετά το νόμο Γαβρόγλου οι νεοδιόριστοι και αναπληρωτές κυνηγούν πτυχία και μεταπτυχιακά για να είναι σε μια καλή σειρά και να δουλέψουν. Αυτό που μας λείπει είναι η στήριξη στην καθημερινή μας δουλειά και το υπουργείο δεν φαίνεται πρόθυμο να την προσφέρει», σημειώνει από την πλευρά της η κα. Τραγάκη.

Βιβλία από το 2003 και σοβαρές ελλείψεις

Και συμπληρώνει πως τα σχολεία αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό, ενώ πολλά σχολικά βιβλία χρειάζονται αντικατάσταση. «Ζητάμε από την πολιτεία να δώσει χρήματα για να γραφτούν νέα συγγράμματα. Εγώ δουλεύω σε ΕΠΑΛ. Διδάσκω δίκαιο. Τα βιβλία είναι από το 2003. Δουλεύουμε με σημειώσεις».

Παράλληλα υπογραμμίζει πως τα παραδείγματα από την ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών που εφαρμόζεται στο εξωτερικό δεν δίνουν ενθαρρυντικά σημάδια. «Έχουμε την εμπειρία από την ατομική αξιολόγηση στο εξωτερικό. Ένας ελάχιστος αριθμός παιδιών περνάει στο πανεπιστήμιο, ειδικά από την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Κανένα σχέδιο για τα πολυάριθμα τμήματα και τα μορφωτικά κενά της πανδημίας»

Σχέδιο για απαλλαγή της κυβέρνησης από τις ευθύνες που φέρει για τη δημόσια παιδεία καταγγέλλει μέσω του ThessToday.gr και η γενική γραμματέας της εκτελεστικής επιτροπής της ΕΔΟΘ και μέλος του ΔΣ της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, Σίσσυ Πολυκάρπου.

Η ίδια υπογραμμίζει πως παρότι το μέτρο μπορεί να ακούγεται θετικό στην αρχή, εντούτοις δεν περιλαμβάνει την ουσιαστική στήριξη των σχολείων. «Στο νόμο που κατέθεσε η κυβέρνηση και ψήφισε στη Βουλή δεν υπάρχει κανένα μέτρο που να στηρίζει τους μαθητές με ενισχυτική διδασκαλία, κανένα μέτρο για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη όπου έχουμε 27 και 30 μαθητές, για βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, για ψυχολογική υποστήριξη και κανένα μέτρο για τα μεγάλα μορφωτικά κενά που άφησαν τα χρόνια της πανδημίας», όπως επισημαίνει.

Και προσθέτει ότι η αξιολόγηση θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για να γίνει κατηγοριοποίηση των σχολείων, εκφράζοντας την ανησυχία των εκπαιδευτικών για τάξεις και σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων. «Αυτός που θέλει να αναβαθμίσει το σχολείο και δεν παίρνει κανένα μέτρο από αυτά που ζητάνε οι εκπαιδευτικοί, έρχεται τώρα και βάζει την αξιολόγηση ως εργαλείο, όπως χρησιμοποιείται στην Ευρώπη και στην Αμερική, για να διαφοροποιηθούν τα σχολεία, να κατηγοριοποιηθούν σε καλά και λιγότερο καλά, σε αυτά που πιάνουν οικονομικούς στόχους και να λειτουργούν σαν αυτόνομες μονάδες, σαν μικρές επιχειρήσεις που πρέπει να έχουν πόρους, δηλαδή να χρηματοδοτούνται λιγότερο από το κράτος. Στην Αγγλία για παράδειγμα έχουμε σχολεία που δεν χρηματοδοτούνται καθόλου και κλείνουν», υπογραμμίζει.

Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούνται καθημερινά από τους μαθητές, τους γονείς και τα συμβούλια των καθηγητών σύμφωνα με την ίδια, ενώ παράλληλα έχουν τίτλους σπουδών που αποδεικνύουν την κατάρτισή τους. Η κα. Πολυκάρπου τονίζει πως «η αξιολόγηση που θα γίνεται δεν έχει να κάνει με το αν είμαστε ικανοί. Έχουμε πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, κάποιοι έχουν δώσει ΑΣΕΠ, έχουμε πείρα χρόνων στα σχολεία. Οι νεοδιόριστοι που λένε ότι για να τους διορίσουν θα περάσουν αξιολόγηση έχουν 10 και 15 χρόνια που γυρίζουν όλη την Ελλάδα ως αναπληρωτές. Τότε ήταν άξιοι να είναι εκπαιδευτικοί και τώρα για να τους μονιμοποιήσουν πρέπει να τους αξιολογήσουν;»

thesstoday.gr

Back to top button